Lägger mig ner och skiter i allt
Hej, jag är en tjej på 16 år och jag mår väldigt väldigt dåligt. Jag har tidigare i mitt liv varit med om traumatiska saker som jag fått bearbeta genom psykolog. Känner att jag kommit över det men nu har jag kommit tillbaka i en depression. Inte pga de som hänt tidigare mer att jag hatar mig själv. Jag har pratat med min psykolog som då ska gå på pappaledighet och han har sagt att jag ska få prata med någon. Men de har gått nästan en månad sen dess och allting blir bara värre. Jag har grov ångest och klarar inte av att göra någonting på dagarna. Igår kväll hade jag sån sjuk ångest att jag tänkte ta mitt liv och sådana tankar har jag inte haft på länge. Jag hatar allt med mig själv.. och vill bara ha hjälp det är allt. Men måste jag ta livet av mig för att folk ska förstå att jag inte klarar av mer. Jag har fått nog och ger nu upp. Tänker inte kämpa mer. Lägger mig ner och skiter i allt. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Du går eller har gått hos en psykolog som nu ska vara ledig för att ta hand om sitt barn. Det är något som kan göra ont. Du har öppnat dig och berättat om svåra saker för någon och den personen har blivit viktig för dig. Det kan kännas som om den personen inte bryr sig. Fast så är det säkert inte. Men kanske bidrar det till att du mår dåligt nu.
Psykologen har lovat ordna så du ska få tala med någon annan. Det kan också kännas svårt att börja tala med en ny person. Det blir ju inte på samma sätt som förut. Men det kan ändå bli bra. Nu har det gått nästan en månad utan att du hört något. Och kanske känner du dig både arg och besviken.
Jag tycker att du eller någon av dina föräldrar igen ska ta kontakt med din psykolog eller den mottagning där han arbetar på. Berätta om hur du mår nu och fråga när du ska få träffa den nya psykologen.
Vet någon av dina föräldrar om hur du mår? Om inte tycker jag att du ska berätta det om det inte känns alldeles omöjligt.
Du ska alls inte ge upp. Att träffa någon ny kan också bli bra!