Otroligt blyg och konstig
Hej!
Jag är 14-årig tjej. Just nu så mår jag dåligt. Jag är  och jag har tappat bort mig själv helt!  Jag vet inte heller längre vad jag ska göra med mitt liv. Ingenting verkar spela roll längre och jag bryr mig inte om någonting längre. Jag känner mig aldrig lycklig eller glad. Jag känner mig oftast tom eller ledsen eller deprimerad. Jag vet att det är någonting fel på mig. Ingen i skolan pratar med mig, ingen vågar ens titta på mig. Så hemsk är jag. Det sägs att det är okej att vara blyg men egentligen är det inte. Man är bara otrevlig och konstig när man är tyst.  Jag vet verkligen inte vad det är med mig. Ibland undrar jag ens om jag är en människa för jag känner ingenting. Ingenting får mig att må bra längre. Min mamma arbetar jätte hårt och hon är nästan aldrig ledig. När hon t.ex. säger att hon är trött och har ont så svarar jag bara ”oj”. Jag känner ingenting. Jag har ingen medkänsla alls!
I skola går det bra, jag har ganska bra betyg. Men å andra sidan så spelar det ingen roll. Jag tycker det viktigaste är att kunna prata med folk. För jag sitter bara och tittar ner och jobbar hela tiden medan andra diskuterar och pratar med varandra.
Jag kan verkligen inte kunna fokusera på någonting annat än det här problemet. Och jag måste få veta vad mitt problem är. Är det att jag är blyg eller är jag konstig eller är jag deprimerad? Jag vet inte men jag känner mig dålig och sämst. Jag har inga kompisar, det är inte ens någon som vill prata med mig. Jag är så sämst att mina föräldrar inte ens kan älska mig.
Jag går i 7:an och mitt liv har knappt börjat men jag har tröttnat och hatar allting. Hur ska jag överleva?? Jag islolerar mig från omvärlden och gråter ensam i mitt rum. Jag har ingen dröm, jag vet inte vad jag vill jobba med. För mitt fokus ligger hela tiden på hur jag är som människa och vem jag är.
Kiki

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du undrar om du är blyg eller konstig eller deprimerad?Jag tänker - det är inte så konstigt att du får dessa tankar. Hur ska man tänka om ingen pratar med en? Om alla går förbi. Du skriver att ingen ens vågar titta på dig. Du tänker att du är sämst och att du är så sämst att dina föräldrar inte ens kan älska dig.Du undrar vem du är och hurdan du är som människa.
Du får sådana tankar och jag är alldeles säker att jag också skulle få liknande tankar om ingen pratade med mig. Du har alldeles rätt. Man behöver andra att prata med också för att förstå vem man själv är och för att förstå om man själv är tokig i sina tankar eller hur det kommer sig att andra inte verkar tro att man finns.
Nu skriver du väldigt bra om dig själv och hur du tänker. Inget konstigt med det. Men hur kommer det sig att du inte kan prata med andra?Vad är det som hindrar? Och de andra -har de givit upp eller? Svårt för mig att veta men jag tycker verkligen du ska ta reda på varför du är så "otroligt blyg och konstig". Om du har en ungdomsmottagning i närheten skulle det kunna vara en möjlighet att prata om dig själv och din blyghet. Du skulle kunna ta kontakt med dem själv. Eller varför inte din skolkurator. Eftersom inga av dina skolkamrater pratar med dig är det också ett skolproblem. Kan det vara någon form av mobbning?Skulle inte dina lärare kunna hjälpa dig så att dina klasskamrater pratar med dig?En annan möjlighet är att chatta på Tjejzonen. Du kan bryta din ensamhet på olika sätt.
Du nämner också din mamma, att hon jobbar jättehårt och nästan aldrig är ledig. Du skriver att du inte känner någon medkänsla när hon berättar hon är trött och har ont. Kanske behöver du känna hennes medkänsla innan du kan känna egen? Kan du berätta för henne hur ensam du är och att du behöver hennes hjälp och stöd? Jag tror både du och hon skulle må bra av det. Kanske behöver hon veta att du behöver henne för att få hjälp att må bra?Lycka till!