Har det väldigt jobbigt med mina föräldrar
hej jag är en tjej som går i klass 5. Jag har det väldigt jobbigt med mina föreldrar för att 1. Mina föreldrar behandlar mina syskon bättre än mig och jag är den som hjälper till mest hemma men får endå ingen månads peng ibland och mina syskon (en store bror och en lilla syster) får pengar och kläder medans jag inte får någonting. 2. Mina föreldrar förstår inte och blir bara arga och det gör så att jag har jobbigt i skolan. 3. Mina föreldrar bråkar hela tiden och orkar inte sköta om huset ibland och lägger allt i mina händer och tar ut ilska på mig men inte mina syskon. Känner mig inte trygg eller glad och känns som att jag inte hör till där och vill bo hos en annan familj. Det finns tillfällen där dom åker och tittar på film spelar spel och annat kul fast utan mig. Dom har också sagt att dom inte vill att jag ska följa med utomlands och dom brukar säga taskiga saker till mig och brukar säga att mina syskon är deras favorit barn. Dom säger att dom skämtar fast jag vet djupt inne att dom inte gör det!? Vad ska jag göra ?:(
A

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att berömma dig för ditt brev. Du skriver ner allt så tydligt så det är lätt att förstå hur du upplever din hemsituation. Vad tufft du har det!
Att känna att ens syskon favoriseras och får förmåner som du inte får känns naturligtvis både orättvist och dumt vilket jag verkligen förstår. I de flesta familjer brukar syskonen vara upptagna med vad den andra får eller inte men då handlar det ofta om små saker. Om det är orättvist fördelat vad du ska hjälpa till med och din storebror behöver göra är det en sak som ni skulle behöva diskutera.
Om det är mycket bråk hemma kan jag förstå att det kan vara svårt att ta upp detta men det skulle behöva göras. Föräldrar brukar argumentera att det spelar roll hur gammal man är. För att ta ett vanligt exempel få vara uppe längre på kvällen, få högre veckopeng men också behöva ta mer ansvar hemma med att städa sitt rum och andra sysslor.
Det är inte bra om du tycker att dina föräldrar är orättvisa men det som jag tycker är allvarligare är att dom bråkar och att det gått så långt att du inte vill bo hemma längre. Om du har börjat tänka på att här hemma går det inte att bo då har det gått långt.
Sitt egen hem ska ju vara en plats där man ska kunna känna sig trygg, där du och dina syskon kan vila och ladda batterierna efter en lång skoldag. Om det är en massa bråk är det svårt att trivas och känna trivsel. Om återhämtningen saknas är det inte konstigt att du blir mer irriterad och att du inte orkar med skolan.
När föräldrar har svårt att komma överens och inte klarar av att lösa sina konflikter påverkar det hela familjen på en massa sätt. Du kanske har slutat att bjuda hem kompisar. Du är säkert orolig för när nästa bråk ska starta. Det är inte heller ovanligt att syskonen börjar ta efter beteendet och göra på samma sätt som de vuxna.
Nu undrar jag om du har berättat för någon vuxen hur du har det hemma? Berättat om bråken, hur dessa påverkar din skolgång och hur du mår. Det är viktigt att du berättar för att du ska kunna få stöd att orka och det vore bra om dina föräldrar skulle ta emot och söka hjälp för att minska sina konflikter.
Att du får höra taskiga saker som att dina syskon är deras favoritbarn och att de inte vill att du ska följa med på nästa utlandsresa är att mobba sitt eget barn och det är inte okej. Jag skriver det en gång till det är inte okej utan fel på alla sätt. Fast dom förklarar det med att det var ett skämt var det en onödigt kommentar som har sårat dig.
Maskrosbarn och Bris är två bra verksamheter jag vill göra reklam för. Dom är bra på att lyssna på barn och ungdomar som har det jobbigt och inte trivs hemma. Om du tycker att det är ett stort steg att berätta för någon vuxen hur du har det. Till exempel din mentor i skolan eller skolkurator är detta ett bra alternativ att börja berätta för någon utomstående genom att ringa eller via deras chatt. Att skriva till oss vara också ett bra steg.
Lycka till och tack för ditt brev!