Vad ska jag göra för att må bra igen?

Jag är en 14 årig tjej, jag har under en längre tid haft svårt med att sova, antingen så vaknar jag flera gånger på en natt eller så sover jag inget alls. När jag inte kan sova så tänker jag på allt, vilket gör att jag lätt får ångest också. Det påverkar mitt skolarbete mycket, jag orkar aldrig lyssna på lektioner och jag har inte gjort klart en skoluppgift på länge. Har också mycket problem med matte, har aldrig varit intresserad av det vilket gör att jag inte lärt mig mycket. Är nu underkänd i matte pågrund av att jag inte får sömn på natten och kan inte koncentrera mig på lektionerna. När jag va yngre och gick på mellanstadiet mådde jag så dålig, det va bråk med kompisarna varje dag och mådde inte alls bra av det. Jag började må bättre och när jag började 7an så mådde jag bra igen. Nu börjar jag må dåligt igen, inte pågrund av kompisarna, har fantastiska kompisar och känner mig trygg med att va med dem. Jag vet inte riktigt varför jag inte mår bra, men tror att det beror på att jag inte får sömn och jag tappar humöret helt då. Kan bli så arg och ledsen för inget, jag känner också att jag inte får den hjälp i skolan som jag behöver. Jag har alltid haft svårt för att lära mig saker, har aldrig varit intresserad av skolan vilket gör att jag inte koncentrerar mig på lektionerna och gör aldrig läxor efter skolan heller. Jag vet inte hur jag ska göra för att må bra igen, har försökt att prata med någon men tycker det är så svårt för jag får aldrig ut det jag vill säga, jag vill men kan aldrig få ut mina känslor och säga hur jag känner mig när jag försöker prata med någon. 

E

BUP svarar:

Hej E!

Du vet säkert att sömnen är en förutsättning för oss för att kunna fungera i vardagen, i livet helt allmänt. Under sömnen återhämtar sig kroppen, nervsystemet och vårt energiförråd fylls på efter att det tömts under vakentidens förlopp. Utan tillräcklig sömn får vi problem med så mycket annat: vi kan inte prestera i skolan eller på jobbet, vi får koncentrationsproblem, vi blir känslomässigt labila och kan överreagera på saker som kanske inte alls är så betydelsefulla.

Det tillkommer att man lätt hamnar i en ond cirkel. När man inte kan sova börjar tankar cirkulera i huvudet och allt förstoras, blir mer ångestskapande och då får man ännu svårare att kunna somna eller somna om. Ju mer oro och ångest desto mer störd sömn, kan man sammanfatta.

Det är svårt att veta vad som kommer först och vad som är konsekvens. Du har haft svårigheter i skolan, speciellt med matte. Där kan man fråga sig om du har något av en specifik inlärningssvårighet som heter dyskalkyli eller dina problem med matte kanske bara hänger ihop med att du inte känner dig intresserad av skolan. Eller för att ta ett varv till, dina svårigheter med att plugga och förstå hänger ihop med att du lider av ständig sömnbrist och du orkar helt enkelt inte.

Nå, någonstans måste man börja. Jag tycker att första steget är att se till att du får tillräcklig mängd sömn. Vet dina föräldrar om dina sömnsvårigheter och inlärningsproblem? Jag tycker att det bästa är att gå till barnläkarmottagning och först ställa frågan där om sömnen. Eller vänd er till vårdcentralen där det kan finnas psykolog och kurator som kan hjälpa med att reda ut vad dina sömnproblem beror på och vilka sömnrutiner du kan börja träna på. Men du, på egen hand, kan också vända dig till ungdomsmottagningen och börja en diskussion om problemet där.

Jag tycker att samtidigt med detta måste du och dina föräldrar ha ett möte i skolan med lärare och någon från elevhälsan för att titta på vad skolan kan och skall göra för att göra det möjligt för dig att hålla steg med undervisningen. Här kan ni ta upp vem kan göra en bedömning av om du har en specifik inlärningssvårighet kring matte och för övrigt vilket stöd skolan kan ge dig med eventuell anpassning till vad du orkar med och klarar av.

Båda delarna, alltså sömnen och skolan är lika viktiga. Får du bättre sömn orkar du mer i skolan, och från andra sidan, orkar du mer i skolan blir du mindre orolig och sover bättre. Till på köpet får du bättre balans i dina känslor, tappar inte humöret så lätt.

Om du tycker att det är svårt att börja direkt med att prata ansikte mot ansikte kan du öva lite på formuleringarna genom att chatta med någon till exempel på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se

Jag kan säga till dig, du är inte alls ensam om att brottas med sådana problem och det finns möjligheter att få hjälp att bryta den onda cirkel.

Börja någonstans på den vägen jag föreslagit här och läs även de korta artiklar jag bifogar här för ännu mer tips och råd.



Hitta mottagning
Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta