Har väldigt mycket ångest över mig själv
Hej, jag är en 12 årig tjej som har väldigt mycket ångest över mig själv o min vikt. Jag väger XX kg och vill vägs mindre så jag har typ slutat äta för att väga mindre. Och har även tappat levlusten, vad kan man göra åt de?/anonym
M

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du kontaktar oss och frågar vad du kan göra!
Jag tycker det låter som du både är väldigt ledsen och kämpar med ångest.
Jag tycker också det låter allvarligt när du berättar att du så gott som har slutat äta. Du är inte alls ensam om att drabbas av de här problemen. Men det är oerhört viktigt att du tar hjälp.
Svält gör att kroppen börjar fungera allt sämre och man kan känna sig svag och frusen, man kan känna sig yr och problemen blir till slut allt värre.
Inte heller hjärnan kan fungera bra när man svälter sig så det är vanligt att man även får allt mer psykiska problem. Man kan få stark ångest och känna sig allt mer nedstämd.
Det bästa vore om du kunde samla mod till dig och berätta för dina föräldrar att du har fått så mycket ångest så du inte kan äta. Då behöver dina föräldrar hjälpa dig så du- och dina vårdnadshavare -kan få den hjälp och den rådgivning som ni behöver.
Du behöver också få stöd och hjälp för att komma ut ur denna ångest. I hjälpen ingår att du kan få stöd att reda ut dina jobbiga tankar kring dig själv och med maten.
Om det finns problem hemma så du inte skulle våga ta upp det här med dina föräldrar, så kan du gå och ta hjälp av skolsköterskan eller skolkuratorn.
Vänta inte med att ta hjälp - utan försök att berätta redan idag om hur du faktiskt mår!