Psykisk ohälsa i tio år
Jag är en tjej på 16 år, med lillebror som har autism, och jag har själv problem med psykisk ohälsa som innehåller ångest, stress och depression. Ibland mår jag så dåligt att jag inte kan stå ut. Jag förlorade min mormor i julas och sedan blev jag singel, och sedan dess har jag pratat med en psykolog och kurator, och de säger att jag får fel slags hjälp. Jag har haft problem med psykisk ohälsa i 10 år, jag vet inte om jag kommer bli bättre, för jag kommer inte ihåg. Jag blir lätt irriterad av min familj och jag startar alltid konflikter med dem. Är det något fel på mig?
Är jag sjuk?

BUP svarar:
Hej!
Bra att du tagit hjälp och både träffat en kurator och en psykolog. När jag läste ditt brev förstår jag att det hänt mycket i ditt liv som påverkat dig som du behöver bearbeta och hantera. Att förlora en släkting är inte lätt. Det kanske var ditt första riktiga sorgearbete som självklart påverkar dig och dina anhöriga.
När det händer många jobbiga händelser tätt inpå varandra kanske man inte hinner bygga upp någon stabilitet och blir då extra sårbar då man inte är redo för nästa påfrestning. Som när du skulle sörja din mormor död för att sedan få höra att den du är tillsammans vill göra slut. Klart att det väcker känslor. Du känner dig säkert ensam och ledsen över det.
Du skriver även att du har en lillebror med autism. Han behöver säkert mycket stöd för att få sin vardag att fungera. Frågan är om dina föräldrar har tid att finnas där för dig då du behöver stöd, tröst och uppmärksamhet eller om går mycket tid åt till din bror. Försök prata med dina föräldrar om du känner att dina behov inte blir tillgodosedda.
Du frågar om det är något fel på dig. Frågan är jätteviktig och kan bäst besvaras i ett eller flera samtal med din psykolog eller kurator. Först måste du berätta vad du menar med fel. Att du reagerar på vad som hänt i ditt liv är för mig inte konstigt eller onormalt och absolut inte fel. Du behöver förklara hur du tänker och vad du upplever har blivit värre. Du skriver även att din kurator och psykolog säger att du får fel slags hjälp. Frågan ni behöver fundera på är vad du behöver istället för att börja känna hopp om förbättring och så att din psykiska ohälsa inte bara fortsätter och fortsätter.
Lycka till och tack för ditt brev!