Sömnlöshet och koncentrationsproblem
hej jag kan inte koncentrera mig på någonting och jag får panik. Jag ligger jätte mycket efter i skolan i nästan alla ämnen och ska börja gymnasiet om några månader och jag är rädd att jag inte ska komma in på något gymnasie. Så fort jag försöker göra en skoluppgift tappar jag koncentrationen helt efter bara 1 minut och jag kan nästan aldrig avsluta en uppgift och jag vet inte vad det är för fel på mig zonar ut under viktiga konversationer  hela tiden och jag kan sitta i klassrummet och värkligen försöka  lyssna och försöka förstå men jag kan inte för det känns som min hjärna hela tiden är nogon annanstans. Alla säger att det bara är för att jag är lat för jag har inte det svårt i skolan igentligen det handlar mest om att jag inte har någon ork eller motivation så jag har varit borta jätte mycket men när jag väl försöker komma ikapp och göra det jag har missat så kan jag inte koncentrera mig för fem öre och jag tycker det är jätte jobbigt och jag vet inte vad jag ska göra. Och över allt det här så är min sömn skit jag måste gå upp 06:00 varje morgon för att komma iväg till skolan men jag kan inte sova på nätterna och jag har gått på möten hos er om det och annat men läkarna vill inte skriva ut sömn medicin till mig. Sömnen är det som påvärkar min skolgång mest jag somnar aldrig före klockan två på natten när jag igenkligen skulle behöva somna vid klockan tio. När jag väl vaknar på morgonen även om jag bara har sovit 2 timmar eller så, så kommer jag iväg till skolan och det går jätte bra men även om jag bara sover 2 timmar så är jag vaken till jätte sent för jag kan inte somna. Och när jag börjar gymnasiet så kommer jag fortfarande behöva gå upp vid 6 om inte ännu tidigare så jag måste få  i ordning på det här men jag har försökt allt och inget funkar det längsta jag har haft en nogorlunda bra sov rutin har vart i typ 4 dagar och sen skiter sig allt igen och det behöver inte va för att det är helg utan det kan skita sig när som helst. jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig för jag har fått jätte bra hjälp av er innan men nu håller jag på att avsluta min kontakt med er och det är därför jag skriver nu.
B

BUP svarar:
Hej!
Som jag förstår håller du på att avsluta en kontakt på BUP fast du har dina problem med sömnen och koncentrationsproblemen kvar. Ärligt talat är det inte lätt att ge dig råd i denna situation. Å ena sidan säger du att du har fått god hjälp på BUP men det verkar som om att du är på ruta ett igen, du sover alldeles för lite och du kan inte koncentrera dig varken på lektioner eller ens under ett samtal.
Jag måste bara ställa frågan: vad sa BUP om orsaken till alla dessa problem och vad har du fått för behandling? Jag vet att du inte kan svara på frågorna till mig men jag tycker att du ska tänka på just detta föra att kunna säga på BUP: "nej, vi kan inte avsluta kontakten om mina svårigheter består och jag riskerar att inte klara av skolgången och gymnasiet".
Jag tror att du vet att om man inte sover får man problem med att kunna koncentrera sig. Men koncentrationssvårigheter kan vara något som i sig är ett problem och inte bara en konsekvens av sömnlösheten. Detta samband eller icke-samband måste du har fått svar på på BUP. Har man gjort en utredning på frågan? Har du fått vägledning, träning på sömnrutiner? Vad är det som gör att du inte kan hålla en sömnrutin mer än några dagar. Och så vidare.
Jag bifogar här en liten artikel om sömnsvårigheter, det finns kanske något där som du kan fundera på och råd att följa. Men det viktigaste är att BUP inte avslutar när du har dina svårigheter till den utsträckning som du har dem. Även ett klargörande kring dina uppmärksamhetsproblem är nödvändigt att göra. Beroende på vad man kommer fram till kan du får mer hjälp i skolan eller eventuellt en viss medicinering. Tyvärr händer det inte så sällan och speciellt med flickor att deras koncentrationssvårigheter inte tas på allvar och skylls istället för lathet eller brist på motivation. Jag vet självklart inte vad som gäller i ditt fall men det måste klargöras, utredas, förklaras. Läs även om detta i bilagan.
Till sist, om BUP inte anser att de kan hjälpa dig mer måste de hänvisa dig till annan vårdgivare där du får den hjälp du behöver. Alla barns och ungdomars behov av hjälp måste tillgodoses så att de klarar av skolan och kan få en utbildning som längre fram leder till arbete och ett bra liv.
Om du behöver dina föräldrars stöd i detta kan du kanske visa mitt mejl till dem och ni tillsammans kan kräva den vård som du har rätt till.