Har fått sug efter att stjäla saker
Hej, BUP.
Jag har haft ett problem i ett halvår nu. Jag stjäl från butiker, och det kan vara allt ifrån godis till laddare osv.
Jag har blivit tagen 3 gånger nu och dem har ringt min mamma, vilket gör henne besviken och arg och jag får skuldkänslor. Men sen så får jag ett sug att göra det, så jag gör det utan att tänka.
Vad ska jag göra för sluta? :(
A

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du är insiktsfull som vill kunna sluta med det här men samtidigt inser att du också har ett sug efter att göra om det och som du har svårt att ta kontrollen över.
Kanske känner du redan till att många barn någon gång prövar att stjäla något under uppväxten? De flesta upplever sedan att det är något man växer ifrån.
Jag blir därför nyfiken på omständigheterna kring att du fick problem med det här för ett halvår sedan. Jag undrar om det kan ha funnits något som kan ha påverkat dig till att du började att stjäla?
Ibland uppkommer nämligen dessa problem samtidigt som man har andra svårigheter. Vissa personer kan uppleva att man mår dåligt på något vis. Andra personer kan uppleva att man har olika problem med impulsivitet, att man till exempel lätt blir arg och otålig, att man har svårt att stå emot olika impulser.
I andra fall kan det handla om att man börjar ta saker för att man vill ha dem men inte kan ha råd. Det kan handla om ett sökande av en viss status, eller någon form av grupptryck som kan ibland påverka.
Kan du känna igen dig i något av dessa exempel? Tanken med att nämna dessa exempel är att lyfta fram att det kan helt enkel finnas flera olika faktorer som kan ha bidragit till att problemen att stjäla började.
Det kan sedan också vara andra saker som gör att man fortsätter med ett beteende.
Därför kan det vara viktigt att du kan få hjälp att förstå mer om vad som kan ha bidragit till att dina problem började och vad som kan påverka att det fortsätter.
Jag tror det är viktigt att du pratar med din mamma om att du insett att du kämpar med ett problem som du faktiskt behöver få hjälp med.
Förhoppningsvis så kommer din mamma då också inse att du är ansvarstagande som tar upp det här med henne. Att skuldbelägga dig mer är inte till hjälp i nuläget, utan att det här problemet behöver tacklas på ett annat sätt.
Genom en samtalskontakt så kan du få hjälp att reda ut mer om vad det här suget efter att stjäla kan hänga ihop med och hur du kan komma ur det.
Via vissa vårdcentraler kan barn och ungdomar få samtalskontakt hos psykolog som erbjuder bedömningssamtal och behandling för barn och ungdomar.
Ett annan möjlighet är att du på egen hand vänder dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt. Ytterligare en möjlighet kan vara att börja prata med skolkuratorn.
Det är alltid en styrka att inse att man har en svårighet, och ingenting man ska behöva skämmas över. Försök att påminna dig om det om du tycker att det skulle kännas skämmigt att börja prata om det här.