Rädd för att vännen går för långt
Hej, det känns som om mitt liv ska gå sönder för att min "bästa vän" har och håller på att trakassera och förgripa sig på mig i ungefär 2-3 år och jag har en psykolog men kan inte berätta för att jag håller på att få mig själv att förstå det. Han sa att inte kände något och att jag är som han syster men jag är rädd för att han kommer att gå för långt nån dag och jag lider redan av ångest och panikattacker och jag kan inte berätta för mina föräldrar. Jag har känt han i tio år, snälla svara.
Desperat tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är en knepig situation du befinner dig i. Den person som du kallar för din "bästa vän" är uppenbarligen allt annat än en bra vän. Det är mycket allvarliga saker han gör mot dig när han trakasserar dig och till och med förgriper sig på dig. Det är inte förvånande att du får ångest av denna relation.
Jag vet för lite föra att kunna ge dig konkreta råd hur du ska hantera relationen förutom att du måste självklart skydda dig mot övergrepp. Men det är utmärkt att du har kontakt med en psykolog. Det är dock helt avgörande att du berättar för psykologen hur du har det med denna vän. Du behöver inte förstå det först själv,  innan du berättar. Samtalet är bland annat till för att förstå någonting men själv på egen hand inte kan reda ut.
Ta upp frågan hos psykologen så snart du träffar honom/henne och då kan du också få konkreta råd hur du ska gå till väga. Läs också de korta artiklar jag bifogar här nedan.