Tappat lusten att leva
Hej! De är så att jag har typ tappat livsmotivationen eller vad man ska säga, de känns som att man inte har något mål, jag vaknar går till skolan blir stressad över prov, går hem äter och sen går och lägger mig. så håller det på dag in och dag ut. Och så ska de hålla på i typ 7 år till.. Hur ska jag må bätrre och varför tänker jag så?
Tjenare

BUP svarar:
Hej!
Om det är som du beskriver det.  Då vaknar, går till skolan, känner stress inför ett prov. Går hem, äter och går sedan och lägger dig. Samma sak, varje vardag. Då kan jag förstå att du börjat undra om det är meningen att det ska vara så här varje dag, kanske ända fram till du fyller 20 år.Om du skulle ha det så varje dag i 7 år till skulle du få en guldmedalj i uthållighet men det måste till en förändring, eller hur?
Att du kommer behöva gå upp och gå och lägga dig varje dag det kan vi inte ändra på och det tillhör livet men att fylla dina eftermiddagar, kvällar och helger med meningsfulla aktiviteter som du gillar det måste ju vara ett mål.
Vad gillar du eller vad gillade du att göra tidigare? Finns det något fritidsintresse du slutat med som du skulle kunna återuppta eller vad vill du göra utöver alla måsten med prov och skolarbete. Fundera på detta och prata med dina föräldrar.
Jag tycker att det är bra att du reagerar på det monotona återupprepande. Att göra samma sak varje dag, blir långtråkigt för de flesta tror jag. Om man är pensionär skulle rutinerna kanske vara vilsamma och att göra ingenting bara känns skönt men du är 13 år och vill ha variation i ditt liv vilken är bra och visar att du inte stelnat till.
Att sätta upp egna mål på kort och på lång sikt tror jag är bra för dig. Det behöver inte bara handla om prestationsmål runt skolan och vad man vill arbeta med då man studerat färdigt utan hitta någon som är lustfyllt. Vad vill jag bli bättre på. Lära sig något språk, klara av någon man tidigare varit rädd att göra. Att utmana sig och bli glad åt framstegen.
Du nämner inte några kamrater i ditt brev. Att träffa vänner brukar kunna ge energi och variation i livet. Jag hoppas att du har några som inte heller vill fastna i ekorrhjulet.
Tack för ditt brev!