Funderar på om jag har en ätstörning
Hej! Jag har under en period försökt gå ner i vikt för att jag inte tycker om min kropp. Allt känns mycket bättre när det står låga siffror på vågen och det är typ det enda som gör mig lite glad. Jag skippar ofta en måltid per dag och de andra jag äter är oftast nyttiga och har låga kalorier. Jag tränar ingenting men känner ett stort kontrollbehov när det gäller mat och vikt. Ibland på kvällarna dock när jag mår väldigt dåligt kan jag hetsäta och äta ”förbjuden” mat. Jag har också ett självskadebeteende som verkar ibland hand i hand med mina matproblem. Har jag en ätstörning?? För jag äter ju fortfarande och tränar inte och ibland äter jag som alla andra.
Saga

BUP svarar:
Hej!
Du är en klok tjej som hittat sambandet mellan ditt självskadebeteende och din relation till mat. En bra start på din väg att sluta självskada och minska ditt kontrollbehov runt vad du stoppar i dig.
Du frågar om du har en ätstörning. Frågan tycker jag är viktig. Det vore bra om du får den besvarad. Frågan går tyvärr inte att svara på genom att läsa ditt brev utan det måste ske då du träffar någon psykolog, kurator eller läkare på ett eller flera samtal. Där får ni diskutera detta ytterligare och tillsammans förstå vad som är de bakomliggande faktorerna, kartlägga den ångesten du känner.
Det är viktigt att du är så öppen du bara kan då blir bedömningen korrekt och du får rätt hjälp.
Jag vill rekommendera en hemsida som heter shedo som just omfattar både ätstörningar och självskadebeteende.  Om det tar tid innan du får komma till någon och prata kan du söka information och få stöd därifrån.
Vår erfarenhet är att det är svårt att på egenhand bryta ett självskadebeteende och ätproblem så stöd av din familj och andra professionella behövs. Din familj kanske behöver råd och hjälp hur de kan stötta dig på bästa sätt.
Din egen motivation till förändring är central och jag hoppas att du söker hjälp för dina problem innan dom blivit för stora och svåra för dig att hantera.
Tack för ditt brev!