Även det lilla är jobbigt för mig
Hej bup.
Jag hatar mig själv. Jag hatar att leva. Jag vill bara kunna dö. Jag vill bara skära sönder hela mig och förblöda. Jag kan inte leva. Det går inte. Jag kommer aldrig att kunna leva, för jag förstör allt. Och det gör jag genom att vara dum, lat och oansvarig.
Jag orkar knappt göra något längre. Jag går i skolan bara en (kort) dag i veckan och endast det lilla är jobbigt för mig.
jag vill inte finnas.
Jag kan inte berätta för någon och det kommer jag inte att göra heller (för att jag inte kan).
Jag vill bara dö, jag orkar inget annat.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver nästan poetiskt om hur fruktansvärt dåligt du mår. Du känner att allt är  hopplöst. Det verkar så att denna känsla bottnar i din extremt negativa självbild, du bara skuldbelägger dig själv.
Vet du, jag har svårt att tro att det stämmer. Jag tror snarare att det är många omständigheter i ditt liv som ledde till att du inte orkar med skolan och att du inte ser dina positiva egenskaper och inte ser möjligheter att få det bättre, att må bättre.
Fast de möjligheterna finns. Och du förstår också att vägen till att nå dit är att du börjar tala. Du skriver att du inte har någon att tala med och att du inte kan tala. Jag vet inte hur det kommer sig att du säger det. Jag vet inte vad som hindra dig i att göra det. Du har säkert dina skäl, du är inte ensam om att ha det svårt för att öppna dig.
Men vad kan jag säga till dig så där i mejlvägen? Jag kan förstås säga att du uppenbarligen behöver mycket hjälp och stöd nu och att det är ändå så att du själv måste ta några steg för att få hjälpen. Jag kan också tillägga att hur mörkt det än är nu finns det hopp och framtid även för dig.
De där första stegen kan vara att du börjar chatta på nätet, om det känns svårt att tala med någon ansikte mot ansikte. Gå in på tjejzonen.se eller på bris.se. Det kan visa sig att det börjar lossna hos dig när du börjar chatta som du kan göra helt anonymt.
Jag ger dig detta råd för att jag inte vet vilka vuxna finns i din närhet som ser hur du har det och jag vet inte heller något om din relation till dem. Men jag vet att många unga i liknande situation som du har fått god hjälp på den vägen. Försök att samla åtminstone så mycket energi att du tar dessa kontakter.  På så sätt får mer påfyllning av nödvändig energi för att kunna ta eller återta kontrollen om ditt liv och mående. Det är kämpigt, det är jobbigt men det blir värt det.
Beviset för det kommer du se bara i efterhand, men du kommer att göra det!