Anorexin och depressionen börjar komma tillbaka
Hej, jag är en tjej och är 15år och innerst inne mår skit pga, min depression & min anorexi som börjar komma tillbaks även mitt självskadebeteende.. jag går hos bup å har gjort det i ca 2år nu för anorexia och depression. Det blev bättre å va bra ett tag men nu de senaste månaderna så har jag börjat må jätte dåligt igen (även om jag tar antidepressiva 100mg) och mina ätstörningstankar börjar komma tillbaka igen och blir bara starkare och börjar sakta ta över mig igen, och mitt mående går ut väldigt mycket över skolan blandannat och de är så stressigt nu i 9an för d ä nationella å man ska söka gymnasieå jag är väldigt rädd över att jag ej kommer in för har sänkt mig i så många ämnen pga,depressionen,anorexin & mycket bråk hemma som ör en stor del till mitt mående:( nu har den senaste perioden varit riktigt jobbig för har fått massa tillbaka blickar från i början av året då jag rymde (de blev för mycket med livet,hemma) och från då jag va som sjukast. Och det tynger mig väldigt mycket för då i början på året typ bärgar veckor senare då jag rymde så blev de jätte mycket bråk hemma å mina foster föräldrar jag bo hos ville flytta mig till ett hvb för de visste inte vad de skulle göra med mig för att jag var så sjuk, och nu på senaste tiden har jag blivit indragen i massa bråk i skolan fast jag inte riktigt gjort nåt mot personerna utan de ä dom som varit taskig mot mig å gjort fake chat så d ska se ut att va jag så de sjuka se ut som att ja snackat skit om personer. Fast de int ä så och även fler bråk jag varit med i, och det har gjort att jag börjat känna att jag inte är tillräckligt länger och att jag int är värd nåt, pga,allt som jag gått igenom på senaste och då har jah börjat skada mig igen och min ångest bli så stark när den kommer så jag kan inte hantera den utan de ända jag gör ä att gråta och funderar på hur jag ska ta livet av mig och hur tjock å värdelös jag är och bara ett jobbigt problem som bara är i vägen och ”söker uppmärksamhet och inte har riktiga problem igentligen” som jag fått höra. Och även att folk på pekar vad jag äter och hur mycket om de är nyttigt eller onyttigt och vad jag bli tjock av å inte (mina föräldrar bruka gö d ibland) jag ha sagt att de ä jätte triggande å att de gör att jag mår sämre å faller in i min anorexi mer å mer igen. Så de har börjat gå utför nu igen då jag hela tiden börjar få mycket ångest innan varje måltid å efter, som gör att jag har börja konsumera det med att träna å bränna kalorierna jag ätit eller spy upp det för att jag ä rädd att gå upp i vikt för efter min viktuppgång från min undervikt så har jag gått upp 20kg och att då få höra om hur jag äter å så triggar jätte mycket då jag varje dag kämpar för att få i mig mat och för att bli frisk men d ä inte lätt då d blivit så här:( att jag har börjat få TB mina själmordstankar igen och dom kommer allt oftare och jag vill ha TB kontrollen över vikten å maten å se siffrorna sjunka men vill ju ändå bli frisk, å när jag får min ångest (allmänt,ej alltid runt mat) så brukar de bli att jag int klarar de så jag tar extra av mina antidepressiva (så jag blir lite borta och typ int känner nåt men inte så jag bli medvetslös, utan att jag ba somnat nån gång av det) för då försvinner känslorna och fe blir en skön lättnad... men jag vill int ha det så här vill må bra igen och inte falla tillbaka på ruta 1 igen. Mina (foster föräldrar) vet ej för vågar ej berätta om det för dom kommer inte tro på det för jag visat mig glad åså runt dom utom då jag haft dålig attityd ibland, och senast så tig jag ut ångesten av att slå handen i väggen så de blev akuten:(
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Först och främst vill jag säga till dig att du, mitt i allt det här svåra som du kämpar med, också verkar ha en inre styrka inom dig.
Just nu upplever du åter en jobbig svacka, som du behöver få fortsatt hjälp med. Men för en tid sedan så mådde du bättre-  och det betyder att du kan ta dig igenom det här bakslaget och komma tillbaka till det.
Jag tycker det låter jättebra att du har en pågående kontakt med BUP. Men jag blev fundersam på om du kanske inte haft möjlighet än, eller kanske inte har vågat att berätta om att du är inne i en ny svacka?
När man kämpar med svåra problem så upplever de flesta att man också får bakslag och nya svackor, på vägen i sin återhämtning. Jag vet inte hur du känner kring att du verkar gå igenom en tuff svacka nu, men det är inte något man ska behöva känna sig dålig över. Så var inte rädd för att ta upp det här med din kontakt på BUP.
Genom att ni pratar igenom det, så du också få hjälp att reda ut vad det är som har bidragit till att din ångest har byggts upp igen, och gjort att dina ätstörningar och självskadebeteenden har kommit tillbaka.
Jag tänker också att det är jätteviktigt att du berättar om att du ibland har tagit extra av din antidepressiva medicin. Den antidepressiva medicinen kan ibland ge ökad ångest så man behöver alltid följa medicineringen noga för varje person.
Det är inte ovanligt att ungdomar ibland tagit en annan dos än den man ska, så du behöver inte vara rädd för att berätta om det på BUP. Man kommer då ge dig  rådgivning och prata igenom vad du istället kan göra när du får stark ångest.
Vad gäller din oro över att dina fosterföräldrars reaktioner, om du berättade hur du mått den senaste tiden- så kanske du kan försöka säga något till dem om att du försökt vara glad men att du egentligen går igenom en jobbig period just nu? Att du ville att de skulle få veta det och att du gärna behöver ha stöttning i det.
Var rädd om dig, och försök prata med din kontakt på BUP om det här.