Kan man jobba som läkare och ha ADHD?
Hej
Jag genom går en utredning för tillfälle och risken är stor att jah får en ADHD diagnos. Har alltid velat jobba som läkare i akutmottagning, men är rädd för att jag inte kommer att få jobba om jag har ADHD diagnos. Kommer diagnosen att påverka min dröm om jobb i akutmottagningen? Är jag överhuvudtaget tvungen om att säga till min arbetsgivare att jag har en diagnos? Skulle min arbetsgivare på något sätt kunna få reda om min diagnos om jag väljer att inte säga det till min arbetsgivare?
Kan man jobba i akutmottagning om man har en diagnos ?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det verkar inte finnas några hinder att söka in på läkarprogrammet. Jag har försökt kolla lite på nätet och det verkar som att arbetsgivare har rätt att ställa vilka frågor som helst. Men det betyder antagligen också att man har rätta att välja själv hur man ska svara. Inga vanliga arbetsgivare har rätt att ta del av till exempel din journal. Din journal får endast läsas av sjukvårdspersonal som är en aktiv del av din vård. ADHD ska inte vara ett hinder för att få jobba som läkare/akutläkare. Det finns regler kring att arbetsgivare inte får diskriminera människor med olika tillstånd. Plugga på och sök in på läkarutbildningen!
Lycka till