Har jag autism?
Hej!
Jag är en tjej på 17 år. Jag funderar på om jag har autism eller något liknande eftersom att jag känner mig rättså annorlunda i jämförelse till andra i samma ålder. Jag har inte riktigt haft några stora kompis gäng och nästan alltid varit personen som bara  finns i bakgrunden. Jag har väldigt svårt när saker ändras, tex om jag tror att det ska bli en viss maträtt och att det sedan inte blir det så blir jag helt förstörd, samma sak med andra saker. Detta jag skrivit kanske inte riktigt indikerar på det men jag har funderat på detta ett tag men inte riktigt vetat vad jag ska göra så frågar er här nu, vad ska jag göra?
Tack för svar❤️
TS

BUP svarar:
Hej!
Det kan finnas flera olika anledningar till att man inte umgås med många och att man är känslig för att saker inte blir som man tänkt. Det kan finnas känslomässiga orsaker och det kan finnas neuropsykiatriska orsaker de som kan beskrivas av en neuropsykiatrisk diagnos.
Du har funderingar på om du har svårigheter som kan förklaras av en diagnos inom autismspektrum. Och du har tänkt på det länge.
Jag tycker du ska tala med någon om dina funderingar. Skolkurator kan vara bra att tala med. I skolan borde man kanske ha sett om något hos dig tytt på en sådan diagnos, men det är inte säkert. Det kan också vara bra att tala med din mentor.
Har du talat med dina föräldrar? Kan de se dina svårigheter? Om de är oroliga så kan de ringa till BUP.
Du kan också själv kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.