Vill gärna ha hjälp med att göra min vardag uthärdlig
okejj så jag har läst på massa om autism och symptom jag vet att det aldrig är bra att självdiagnosera men i alla fall så passar typ alla symptomen väldigt bra på mig och min  personlighet. T.ex så har jag väldigt svårt att ha ögonkontakt, starta/hålla igång en konversation, rutiner, jag har betett mig konstigt i sociala sammanhang förr så det har resulterat i att nuförtiden så är jag mest tyst t.ex i skolan. Jag får ofta aggretionsutbrott när nånting inte följer mina rutiner eller går som jag har planerat. Jag känner även att jag har depression men jag skadar inte mig själv som tur är. Problemet är att jag kan inte prata med mina päron om mina problem, jag kan inte prata med nån om mina problem jag håller det bara för mig själv. Om jag har autism så skulle jag gärna vilja att mina päron vet om det men liksom jag kan inte gå upp till dem och säga att jag vill gå till bup för att göra en utredning, det går bara inte. Jag vill gärna ha hjälp med att göra min vardag uthärdlig jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig kanske ni kan skicka mail till mina päron och berätta allt eller nåt.
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vi kan inte skicka mejl till dina föräldrar men kanske du kan visa ditt brev och vårt svar? Det skulle du också kunna göra för din skolkurator/skolpsykolog/mentor för jag tycker du ska berätta för hen om dina skolproblem. De svårigheter du beskriver i kontakten med andra har ju haft allvarliga konsekvenser för dig på olika sätt och jag tror det är bra att dina lärare känner till varför du blivit så tyst.
Och det är bra om du kan prata med din skolkurator/skolpsykolog om dina funderingar kring autism. Du vet att det inte är så säkert att själv sätta diagnos men de problem du beskriver har du ju oavsett om du har en diagnos eller inte. Du kan få hjälp på olika sätt om dina föräldrar och personalen i skolan får kännedom om det. Och det är också viktigt att du får hjälpa att ta reda på om dina tankar om autismen stämmer.
Så jag tycker du ska ta hjälp av ditt brev till oss och visa både till dina föräldrar och i skolan så du kan börja själv att berätta och få den hjälp och stöd du så väl är värd och behöver.
Lycka till!