Behöver jag komma på behandlingshem?
Hej, jag är en tjej på 15 år och har en adhd och en deprition på papper. Jag tar mediciner men mår fortfarande sjukt dåligt. Inget funkar längre utan min levnads vilja försvinner mer o mer för va dagarna går. Mitt mående har pågått i år och jag längtar tills jag får säga att jag mår bra utan att behöva ljuga. Jag har tänkt på att jag kanske faktiskt skulle behöva behandlas på en behandlings hem så jag kan få bli bättre snart o slippa denna skit. Men vågar inte prata med mina föreldrar om att jag känner att jag vill till ett behövandlings hem. Hur ska jag ta mig till väga? Måste man ha tillstånd från läkare och sådant eller kan man söka själv eller hur går processen till?
Qwzx

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter besvärligt för dig att den medicin du får inte verkar hjälpa. Det kan nog vara så att man kan behöva pröva sig fram för att se om man kan hitta rätt medicin som funkar och hjälper dig. Det låter också jätteviktigt att du berättar för doktorn som skriver ut medicinerna om hur du känner dig och det du funderar kring om du behöver vara på ett behandlingshem.
Du skriver inte om du går på BUP eller vart du gjort din utredning som kom fram till att du har ADHD. Det kanske är så att när du och dina föräldrar träffar din läkare eller din terapeut där du går så kan ni tillsammans prata om hur du och ni skall gå vidare i din behandling, så att du igen kanske kan säga att du mår bra.
Det brukar vara så att om någon skall placeras på behandlingshem så brukar socialtjänsten vara inblandade. Men allt detta behöver du prata med dem som du träffar för din ADHD och din depression. Du har skrivit till oss och formulerat dig så att det går bra att förstå hur svårt du har det. Det borde inte vara omöjligt för dig att prata med dem som du faktiskt träffar i din behandling.
Lycka till!