Vill ha en psykolog nu
Hej jag är en 13årig kille som har haft svårt väldigt länge med många saker det jag helst skulle vilja veta är vad jag ska göra och vad det här är. Förlåt om jag skriver lite konstigt ni kommer fatta det när ni har läst klart. Kommer skriva mycket så ni kan säga vad som händer. min syster är 15 just nu och med oss är det jag och min syster för det mesta
när jag va 9 så flydde min mamma jag och min syster från våran pappa. Han har varit dum länge misshandlat oss alla på lägre nivå fast jag tror mig mest. han brukade alltid tvinga oss att ta ut skräpet göra kaffe åt honom och mer jag blev extremt mörkrädd av detta och rädd att inte göra det. Under den tiden hade jag alltid svårt med skolan jag hade svårt att kunna känna mig "vanlig" jag blev också mobbad i skolan under den tiden. iallafall jag gick på många aktiviteter fotboll två gånger i veckan tennis en gång i veckan scouterna 1 gång i veckan. Nu när jag tänker på det va det inte jätte många men iallafall så va jag fysiskt aktiv och sen när vi "flydde" så fäste jag mig med att spela datorspel. Bara minecraft fast jag spelade det hela tiden för jag hade inga vänner där och min syster gjorde inget med mig heller men iallafall jag slutade alla min aktiviteter och spelade bara för att ha kul och när sportlovet slutade blev det inte bättre skolan va så jobbig för mig jag kunde inte göra läxor jag kunde inte göra något hemmarbete och det gjorde inget bättre med att jag hade dålig hygien (duschade aldrig borstade aldrig tänderna) och det hjälpte inte heller att det va runt 30-60 minuter för komma ditt iallafall jag hade svårt att sova brukade somna runt 2 efter jag hade använt mobilen för att jag inte kunde somna och vissa veckor kunde jag bara inte gå till skolan. jag hade inget problem med det men ibland bara kunde jag inte gå till skolan. Iallafall saker som va som dessa hände för flera år till 7an och inan jag går in till 7an vill jag skriva några andra saker. Jag har dyxlexi, Vissa dagar när jag inte kunde gå till skolan sa jag till min mamma att jag ville ha en psykolog fast hon ordnade aldrig det. När jag tänker på det så va min mamma ganska dålig på att hjälpa mig det är alla jag vet. Iallafall jag vill bara säga att på sistone har jag haft dett jätte svårt med skolan just nu har jag inte varit i skolan på 1 vecka det gör det inte bättre att jag inte sover sens runt 2-6 i måndas ringde jag och min mamma för att få en psykolog men dom sa att dom skulle komma tillbaks i helgen asså helgen som va precis. Men jag vill ha en nu. jag vill bara säga allting om mitt liv till någon så dom kan hjälpa mig. jag vad jag vet har ångest och depression. jag vill bara ha fixat mitt liv tills 9an så mitt liv inte blir förstört av detta. så snälla kontakta min mamma xxx så att jag kan få hjälp. Snälla säg också att jag vill ta en vecka mer av skolan så att jag kan få hjälp att sova bättre och tänka på annat och jag vill också ha en psykolog nu för att just nu känner jag att jag kan prata om det och jag vill göra det innan det blir värre. och bara så ni vet jag har inte självmordstankar fast jag hade för runt ett halv år sedan och igentligen fortfarande lite för jag vill inte leva så här fast jag vill inte dö heller och kanske konstigt att skriva men jag gråter nästan alltid när jag pratar om allting även nu när jag skriver. snälla prata med min mamma så jag kan få hjälp.
? vet ej vad det är

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev som så bra beskriver hur besvärligt du har det och har haft sedan lång tid. Jag tycker inte du beskriver konstigt på något sätt utan utförligt och klart. Vi kan inte ta kontakt med din mamma som du önskar. Vi kan bara hjälpa dig på detta sätt - att skriva ett svar till dig som publiceras. Det är därför vi tar bort telefonnummer du lämnat så du förblir anonym.
Jag vet inte vilken hjälp du har eller har fått från skolan nu och tidigare. Men jag tänker att oavsett om din mamma hjälper dig nu att få kontakt med en psykolog du kan prata med, så hindrar inte det att du (tillsammans med din mamma?) också tar kontakt med skolkurator/skolpsykolog och tar upp de problem du nu har i skolan. Du tar själv upp dina akuta sömnsvårigheter. Det är bra om skolan känner till varför du inte kommer och så de kan hjälpa dig. De ska också ta kontakt och samarbeta med din mamma så att din mamma kan ringa en vårdcentral och söka hjälp för dina sömnproblem.
Jag tycker att du ska berätta om alla dina svårigheter du har i skolan. Du har blivit mobbad. Hur har du det med kamratkontakter idag? Mobbning brukar bidra till dåligt självförtroende och självkänsla. Hur är det idag - känner du dig som en "vanlig" kille? Får du hjälp med de svårigheter det för med sig att ha dyslexi?
Du vill att vi ska prata med din mamma så hon kan hjälpa dig. Vi kan inte göra det men du kan ta kontakt med skolkurator/skolpsykolog och få den hjälpen av dem.  Det låter som du nu kommit fram till att du behöver hjälp och du vill prata om hur du haft det och de problem du har idag. Kanske ska du ta med dig ditt fina brev till oss och visa för skolkuratorn/skolpsykolog så att hen förstår hur besvärligt du har det. Så att de kan hjälpa både dig och din mamma om hon inte riktigt vet hur hon ska göra.
Om du behöver mer tips hur du kan få hjälp och vad du nu själv kan göra kan du ringa Bris och prata med en kurator där. Jag tänker att det viktiga nu är att du låter andra vuxna veta hur du har det och att du inte väntar på att din mamma ska hjälpa dig. Om hon inte gör det så får du gå till andra för att få den hjälp du så väl är värd och så väl behöver. Jag förstår att du är ledsen för det finns så mycket sorg och saknad i det du berättar.
Lycka till!!