Obekväm med att titta på sex
Hej, jag har haft problem med en sak att jag tittade på mycket inte så ålders passande saker. Jag har liksom slutat men det verkar alltid komma tillbaka och jag känner mig hela tiden skyldig till att ha svikit dem omkring mig. Särskilt mina föräldrar när de litade på mig att jag skulle klara av att ha en egen dator. Dem vet inte om det här för att jag helt enkelt inte vågat berätta och ta hjälp och jag känner skuldkänslor nästan hela tiden för det här. Det är jätte jobbigt och så fort något i det minsta sexuellt dyker upp blir jag jätte obekväm. Som ett exempel tog det mig nästan ett halvår att sätta mig ner och skriva det här.
Den obekväme

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Va bra att du skriver om detta som verkar oroa dig. Jag känner ju inte dig men jag vet att när man är i din ålder är det inte ovanligt att man börjar känna sig nyfiken på det som handlar om sex och sånt och det är inget varken ovanligt eller konstigt. Jag vet inte vad det betyder att du tittar mycket på sådant.
Betyder det att du slutar med allt annat som du brukar göra? Har du slutat att träffa dina kompisar? Att du tittar på saker som handlar om sex när du är på nätet är inte något onormalt. Du kanske dock skall vara försiktig så att du inte hamnar på sidor som är för läskiga att titta på.
Du skriver att du är orolig för att dina föräldrar skall bli besvikna på dig att du inte klarar av att ha en egen dator. Hade dina föräldrar sagt till dig att du inte fick titta på några bilder med sex när du håller på med din dator?
Om du fortfarande är orolig och funderar över om du tittar för mycket på sex kan du kontakta en ungdomsmottagning. Där jobbar det vuxna som är mycket vana vid att prata om sex och allt som hör till det. Där kan du få hjälp med dina tankar och känslor att du sviker dina föräldrar och om det är normalt att vara nyfiken på sådant som handlar om sex när man är i din ålder.
Lycka till!