Min mamma trycker ned mig
Jag vetinte vad jag ska göra, på senaste tid så har ja mått sämre och sämre. Mina föräldrar skiljde sig för ca 7 månader sen och då fick jag dessutom panikångest och sen dess har min mamma hela tiden tryckt ner mig.
Hon säger att jag måste gå upp i vikt, jag gör mitt bästa i skolan men det är aldrig tillräckligt för att jag hela tiden får höra hur dålig jag är. Alltid är det något, hon trycker alltid ner mig. Hör alltid i skolan hur alla pratar om att de kan prata med sin mamma om allt och att hon alltid är förstående medans här hemma så vågar jag inte säga något till henne just för att hon alltid skäller och skriker på mig vad jag än gör.
Jag kan verkligen inte prata med henne om någonting, jag har en slags rädsla till henne. Oavsett om hon gjort nå fel eller skällt ut mig när jag inte har gjort något så ber hon aldrig om ursäkt för i hennes huvud har hon alltid rätt.
Jag mår verkligen så himla dåligt av att bo med henne, hon bryter ner mig bit för bit
Lejla

BUP svarar:
Hej!
Dina föräldrar har nyligen skilt sig och du har sedan dess mått sämre och sämre. Du kan inte tala med din mamma längre och du känner att hon bara trycker ned dig.
Det är inte konstigt att du mår dåligt när dina föräldrar separerar och familjen bryts upp. Dina föräldrar mår förstås inte heller bra nu utan är upptagna  av sina egna svårigheter och inte lika tillgängliga eller närvarande i förhållande till dig som de varit tidigare. Du blir mer ensam. Din mamma verkar också på din beskrivning ta ut sin frustration på dig, kanske just för att hon själv inte mår bra.
Det här är en svår situation för dig samtidigt som du ska orka med skolan. Jag tycker att du ska vända dig till någon att tala med, som till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men jag tycker också att du ska försöka tala med din mamma. Säg till henne hur du tycker hon förändrats i förhållande till dig efter separationen. Kanske skulle det vara bra också för din mamma att få möjlighet att tala med någon om hur hon mår.
Du säger att du inte mår bra av att bo hos din mamma. Om det fortsätter att vara som nu kanske du inte heller ska det. Kan du bo hos din pappa?
Tala med dina föräldrar om hur du mår. Föräldrar i kris kan behöva bli påminda om att också deras barn mår dåligt.