Mina föräldrar skriker bara på mig
Hej jag är en 15årig tjej som mår jättedåligt psykiskt och har självmordstankar fram och tillbaka. Mina föräldrar skriker bara på mig medan jag gråter och försöker förklara hur jag mår. Jag har varit hos skolkuratorn flera gånger men det har inte hjälp min situation. När jag har berättat för mina föräldrar hur jag mår och att jag inte vill vara i skolan (oftast bara en dag) börjar jag ofta gråta pga att det är ett jobbigt ämne att prata om. Mina föräldrar skriker då på mig och himlar med ögonen samt säger att jag bara är 15 och att jag förstör familjen med mina s.k ”utbrott”. Jag går i nian och har ganska mycket press i skolan och med det sociala. Jag känner att jag inter orkar mer men mina föräldrar tar som sagt inte detta på allvar utan skriker på mig mycket. Jag känner mig ensam och utsatt. Jag hoppas att du som läser detta kan hjälpa mig med vad jag ska göra
Tjej med skrikande föräldrar

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du känner dig ensam och utsatt. Det är verkligen till mycket hjälp om man kan prata med sina föräldrar om sina svårigheter. Om man kan känna sig förstådd. Även om föräldrar många gånger inte kan göra så mycket så hjälper det ändå oftast jättemycket att ha någon att dela sin oro med. Dina föräldrar tycker du förstör med dina utbrott. Hur kan det komma sig att de inte kan lyssna och försöka sätta sig in i din situation? Kan de inte eller vill de inte?
Jag tycker du gör rätt. Du ger inte upp utan har försökt att prata med skolkuratorn men tycker inte det hjälpt. Vet du varför? Tycker du hen inte heller förstår eller kanske det inte räcker med att någon förstår hur du har det. Många gånger behöver man många samtal om man mår jättedåligt. Du skriver om press i skolan och det sociala. Kanske räcker det inte med att förstå varför du mår dåligt. Kanske behöver du också hjälp med hur du bättre ska kunna hantera olika situationer där du känner press på dig eller där det blir någon problem i ditt sociala liv.
Så en väg att pröva är kanske att ta kontakt igen med skolkuratorn och fördjupa era samtal. En annan väg skulle vara att ta kontakt med en ungdomsmottagning. Du skulle också kunna få en del hjälp och stöd i hur du ska hantera din livssituation genom att chatta på Tjejzonen. Du kan få hjälp och stöd även utan dina föräldrar!
Lycka till!