Känner att BUP manipulerar mig
Hej.
jag har träffat nåra på bup ganska många gånger nu o ja känner att dom manipulerar mig till att säga saker jag inte vill säga. Ibland mår jag bra, men när jah kommer till bup frågar dom mig saker som -det är mamma som får dig att må dåligt, eller hur? o typ är de verkligen bra hemma nu? de känns som att dom vill skylla att jag mår dåligt på min mamma o de är de är det ju inte därför.... kan jag byta till någon annan person om jag inte trivs med den som manipulerar mig? för ibland blir det så att jag säger att det är mammas fel utan att jag vet att jag sagt det o då mår jag dåligt för att dom får mig att må dålig
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Mitt bästa svar till dig är att försöka berätta för din terapeut det du beskriver i ditt brev. För det är något som kan vara bra både för dig själv och de du träffar att reda ut. Det brukar ofta vara känsligt att prata om sina föräldrar. Det är lätt att säga saker som man ångrar efteråt. Och om man får ledande frågor kan man nog också lätt känna att de som frågar vill ha ett viss svar. Och ibland säger vi saker som vi ångrar eller tycker är fel.
Vi tänker och känner ju inte detsamma hela tiden,varje dag! Så försök prata om de tankar du får efteråt och som nu oroar dig. Men om du inte trivs och upplever dig dåligt behandlad eller manipulerad då har du naturligtvis rätt att säga det och antagligen får du då byta samtalspartner. Känslan att vara manipulerad kan ju bli väldigt hindrande i din kontakt.
Lycka till!!