Ingen vill vara med mig
Hej!
jag har börjat en ny skola sedan höstas för jag väbörjad 7-an. Jag och min bästa kompis började inte på samma skola dör vi kom inte in på samma. Men nu har jag gått i klassen i flera månder snart ett år. Men typ ingen vill prata med mig. På lektionerna så känns det som ingen vill ingen vill sitta med mig. Vissa lektioner. Lärarna har sagt till men de fortsätter. Jag vågar iiiinte berätta för någon. Mina föräldrar vet ej om dett de tror det är bra i skolan. Egentligen vilk typ ej gå till skolan. Om man berättar för en kurator så kommer de berätta till föräldrarna? Tacksam för svar :)
Ensam på alla raster :(
ensam tjej

BUP svarar:
Hej
Vilket viktigt ämne du tar upp. Ensamhet. När den inte är frivillig och självvald kan den vara tung att leva med. Det är inte ovanligt att självförtroendet får sig en törn. Man börjar fundera på om det är något fel på mig? Varför vill ingen vara med mig?
Om du känner så är det viktigt att du inte går med alla dessa funderingar själv.
Du vill inte att dina föräldrar ska veta att du känner dig ensam och att det blev jobbigt då din bästa kompis började på en annan skola. När du känner dig ledsen är det viktigt att du får stöd, tröst och en massa peppande ord.
Mitt råd till dig är att berätta för dina föräldrar hur du mår. Vad du är ledsen över och att ensamheten gjort att du inte vill gå till skolan. Jag kan verkligen förstå att du känner så. Det finns säkert många situationer under en skoldag som förstärker din känsla av att vara utanför gruppen.
För att du ska fortsätta orka gå i skolan tror jag det är bra att även din mentor och din skolkurator får veta detta. Du skriver att lärarna har sagt till men att dina klasskamrater fortsätter att inte bjuda in dig i gemenskapen. Det är viktigt att skolpersonalen fortsätter arbetet med hur man är en bra kompis och att målet är att ingen i skolan ska känna sig utstött.
Jag vet inte om det gått så långt att du nästan givit upp och inte själv tar kontakt då du inte får något napp men ge inte upp och fortsätt. Fortsätter du att träffa din bästa kompis eller har hen fått nya vänner i sin skola.  Nu är det naturligtvis en skillnad att träffas varje dag i skolan eller någon helg ibland men försök återuppta den kontakten om du tappat den.
Har du något fritidsintresse där du träffar jämnåriga ? Där är det ju aktiviteten eller intresset som förenar. Det kanske är det lättare att få kontakt med något där som gör att dina ensamhetskänslor får ta paus en stund och att du får känna lite glädje och gemenskap.
Vill tipsa om en verksamhet jag gillar den heter Tjejzonen. Där kan du få stöd, pepp och någon som ger dig några tröstande ord.
Lycka till och prata med dina föräldrar om hur du mår. Det kan vara pirrigt innan men säkert skönt efteråt när detta är gjort.