Är ledsen eller arg hela tiden
Hej jag ör en tjej på snart 13 år som har mått väldigt dåligt i typ 1 och ett halvt år. De senaste veckorna har det blivit mycket värre, jag är ledsen eller arg hela tiden, känner mig hatad av alla runt omkring mig och tänker ofta att jag vill dö. Jag kan inte prata med mina vänner för de får mig att känna mig dum och jobbig när jag pratar och min familj tror brar att det är puberteten som gör att jag mår dåligt. De vet inte hur illa det är och jag tror inte att det är normalt att må såhär dåligt i tonåren, vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej,
Du är klok som reagerar på hur du mår och säger ifrån när du nu själv känner att det faktiskt är illa.
Att ofta tänka att man inte vill leva är ett varningstecken som man behöver ta på allvar. Det verkar också som du har mått dåligt under en lång tid, även om du skriver att det varit värre nu senaste veckorna. Stämmer det?
Jag tror därför att det kunde vara bra om du gick och pratade med någon som hjälper dig att gå igenom mer om hur du mår. Man kan också få råd över vad som man kan behöva göra eller ändra på för att kunna må bättre igen.
För även om man känner att man kan prata om mycket med både sina föräldrar och med sina vänner, så kan det vara en annan sak att öppna sig mer om sina känslor när man inte mår bra.
Ofta är det svårt för jämnåriga vänner att veta hur de kan göra för att hjälpa en kompis som har det svårt. Kanske kan det bidra till hur du känner att det blivit när du försökt prata med dina vänner?
Det är också vanligt att man kan man hamna i missförstånd med sina föräldrar och det kan kännas som de inte kan förstå en alls.
När man som ung går och pratar hos en kurator eller psykolog så brukar man också kunna få hjälp att prata med föräldrarna och reda ut det som har känts svårt.
Om man vill så kan man vända sig till sin skolkurator för en första samtalskontakt. Det är ofta ett bra första steg att ta.
Från 13 års ålder kan man också gå till ungdomsmottagningen för samtalskontakt.
Ett annan väg till hjälp är att du och dina föräldrar tillsammans kontaktar vårdcentralen för att få komma till en läkare eller psykolog för en bedömning. På flera vårdcentraler kan ungdomar få hjälp med samtal och behandling om man behöver det.
Man kan också kontakta BUP för att höra om man kan behöva komma till BUP för en bedömning. Se gärna mer information här nedan som jag skickar med.
Hoppas något av de här råden var dig till hjälp.
Var rädd om dig!