Svårt att sluta skära mig
Hej jag är en tjej på13 år. Jag mår jättedåligt just nu och hatar mig själv. jag vill bara dö. Jag gråter varje dag och allt känns bara hopplöst. Det känns som om jag inte har något och leva för längre, jag ser ingen framtid. Jag har självmordstankar hela tiden och jag tänker på hur jag ska ta livet. Har till och med skrivit ett avskedsbrev. Jag är nästan rädd för mig själv att jag ska avsluta livet. Vill inte leva såhär. Jag har även självskadebeteende då jag skär mig vilket jag hatar egentligen men det går inte och sluta. Vad ska jag göra?
Jag går till och pratar med skolkuratorn och mina föräldrar vet om att jag mår dåligt. Men inget blir bättre. Jag mår lika dåligt hela tiden. Och skolan gör det bara värre, varje dag i skolan har jag ont i magen för det känns som jag ska spy.
Skolkuratorn har sagt att vi ska söka en tid hos vårdcentralen där jag kan prat med någon annan. Så nu har vi fått en tid men jag fattar inte vad dom på vårdcentralen kan hjälpa mig med som inte skolkuratorn kan?
Varför mår jag såhär vad är det för fel? Alla säger att det blir bättre men det känns inte så för jag har mått så här jävla dåligt i typ 2 månader och gråtit konstant. Det gör så ont.

BUP svarar:
Hej!
Det står klart att du mår jättedåligt, så dåligt att det gör ont. Och det kan vara verkligen så att man känner nästan fysiskt när det gör ont i själen. Du undrar också varför mår du så som du gör, vad det är för fel. Denna fråga kommer jag inte att kunna besvara eftersom jag inte känner dig, vet knapp någonting om dig och om ditt liv. Men jag kan berätta några saker för dig.
Det första är att man speciellt i början av tonåren kan hamna i en djup svacka. Det kan vara i botten en så kallad utvecklingskris. Det betyder att man börjar granska sig själv med nya och mycket mer kritiska ögon, att man granskar även de vuxna närstående och hela vuxenvärlden också med nya och kritiska ögon. Man börjar upptäcka att livet är mer komplicerat än man trodde under barndomsåren. Även krav i skolan ökar och man kan behöva hitta nya strategier att förhålla sig till en större stressbelastning utan att tappa fotfästet.
Men en sådan utvecklingskris i sig behöver inte innebära att man mår så pass dåligt som du. Förutsättningen är att det finns vuxna som ser och förstår att någonting börjar gå snett och talar med ungdomen. Och å andra sidan att ungdomen vågar tala uppriktigt om vad som känns svårt. I skolan, i hemmet, med kompisar, med den egna självbilden eller vad det än kan vara. Men det blir en process, tar tid, det går inte att lösa allt på en gång med ett trollspö.
Nu har du gjort helt rätt att du började gå hos skolkurator även om det inte ledde till en väsentlig förbättring. Det är också mycket bra att dina föräldrar vet om dina problem och söker vård för dig och med dig.
Du undrar vad det kan bli skillnad att tala på vårdcentralen eller att tala med skolkurator. Jag kan inte heller lova dig något konkret. Men skolkurator har gjort den bedömningen att du behöver mer hjälp och behandling än vad hon kan ge dig i skolan. Att det kanske också behövs mer samtal med dina föräldrar hur de kan hjälpa och stötta dig att du slutar skära dig och börjar se ljuset i mörkret du befinner dig i. Möjligen kommer man fram till att eventuellt någon kompletterande medicinering behövs. Jag vet inte.
Det viktigaste är att när ni går till vårdcentralen försöker du berätta så mycket du kan och så uppriktigt du kan vad det är för saker som spökar i ditt huvud, vad det är för saker du oroar dig för och vad du ska göra när impulsen att skada dig kommer över dig. Det finns goda, beprövade behandlingsmetoder för detta.
Med allt detta ville jag säga att du har goda chanser att lämna denna svåra period bakom dig. Men jag vill inte lura dig, det kan kräva tid och tålamod. Du kan få stöd under denna process genom att chatta med någon som har erfarenhet av att stötta undomar på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.