Kan inte släppa tankarna på min kropp och min vikt
Hej! Jag är en tjej som dagligen tänker på min kropp och vikt. Jag siktar dagligen på att försöka gå ner i vikt och tappa muskelmassan för att jag är så desperat för att vara smal. Jag vill komma till den nivån där jag ses som underviktig för då behöver jag inte oroa mig för att vara fet. Är 155-56 cm lång och väger just nu 53 kg och jag vill verkligen väga under 45 kg. Har försökt spy flera gånger men har inte lyckats och mår varje dag dåligt för att jag är rädd att jag äter för mycket, speciellt när jag råkar äta något speciellt för att orka med mina träningar som är cirka 4-5 gånger i veckan. Jag vågar inte prata med nån för jag vill inte att nån ska stoppa mig att gå ner i vikt men vill samtidigt inte må såhär dåligt. Kan inte leva ett vanligt liv utan att jag ligger och gråter eller får panik för att jag tror jag samlat på mig muskler eller fett. Jag vet inte vad jag ska göra? Har jag en ätstörning?
Je

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du inte kan leva att vanligt liv. Du ligger och gråter och får panik när du tänker på att du samlat på dig muskler och fett. Så här ska du inte behöva ha det eller hur? Du är ju inne på att detta inte är ett vanligt liv något du säkert saknar och vill ha.
Om du i stort sett oavbrutet tänker på mat. Går igen vad du stoppat i dig under dagen. Kanske ställer dig på vågen flera gånger per dag. Då tycker jag att din upptagenhet med tankar runt kost och motion är ett problem. Om det handlar om en ätstörning som är din fråga till oss får någon annan bedöma. Man behöver ju träffa dig och samtala för att förstå mer än att läsa ditt brev. Innehållet i ditt brev är det verkligen inget fel på så det är viktigt att du framför samma information till den du samtalar med.
Du vill inte må så här dåligt men inte heller att någon ska kontrollera eller försöka hindra dig att gå ner i vikt. Vilket dilemma du står inför.
Mitt råd är att söka hjälp innan problemen blir för stora och för jobbiga för dig att hantera. Du kanske redan är där?  Frågan d behöver ställa till dig själv. Du har satt upp en målvikt. Om du skulle uppnå denna. Är du lycklig och nöjd då eller kommer tankarna att komma. Några till kilo kan jag ju gå ner.
Frågan du ställer om du har en ätstörning eller inte är viktig och du skulle behöva ta kontakt med din vårdcentral eller skolsköterska på din skola. Naturligtvis även prata med dina föräldrar om detta.
Ett annat tips är att ta kontakt med en verksamhet som heter shedo. Det finns möjlighet att chatta om det skulle passa dig. Ta chansen. Om det känns som ett stort steg att prata med dina föräldrar kan de förhoppningsvis stötta dig att ta det viktiga steget.
Lycka till och jag hoppas att du får svar på din viktiga fråga.