Lever i en familj som missbrukar.
jag lever i en familj me missbruk o jag känner att jag mår sämre o sämre o har ingen att prata med o de så mycket mer jag går runt o bär på. vem ska man vända sig till?
Filippa

BUP svarar:
Hej
Du frågar vem du ska vända dig till. Jag ska ge dig några förslag men först vill jag börja med att ge dig beröm för att det är väldigt klokt av dig att vilja ha hjälp. Att du känner att du just nu bär på mycket som du skulle må bra av att berätta för någon tyder på insikt och är riktigt bra. Självklart hoppas jag att du ska få möjligheten att berätta hur du mår och hur du har det hemma. Om det är det du skulle vilja berätta om eller om det är något annat viktigt ämne.
Du skriver i ditt brev att du lever i en familj med missbruk. Nu sitter jag med 1000 frågor och undrar om den som missbrukar får hjälp och vill ha hjälp för att bli drogfri eller att minska sitt drickande.Jag hoppas verkligen det.
Att leva med en förälder eller anhörig med missbruksproblematik är svårt och det är klart att det påverkar dig och din familj. Du bär säkert på en oro som skulle behövas tas om hand. Du kanske drar dig för att bjuda hem kamrater då du inte vet hur läget är då du öppnar dörren till ditt hem.  Är livrädd för att någon ska dö av en överdos. Klarar du av att koncentrera dig på lektionerna eller är det svårt. Sen har vi saknaden efter och drömmen om att leva med föräldrar som mår bra och inte är mitt i ett aktivt missbruk. Även om det inte finns ett pågående missbruk kan man vara orolig för ett återfall och behöva bearbeta det man varit med om.
Finns det någon vuxen som inte tillhör familjen som vet hur du har det. Det kan vara din mentor, skolkurator, din bästa kompis föräldrar, någon släkting, din tränare om du håller på med någon fritidsaktivitet.
Det skulle vara bra om du valde ut någon du har förtroende för och börjar berätta om din livssituation. Tillsammans får ni göra bedömningen hur ni går vidare. Valet är ditt men jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med din skolkurator. Det finns också möjlighet att träffa någon för samtal på en ungdomsmottagning.
Här kommer avslutningsvis några förslag på hemsidor du kan kolla in Bris, Tjejzonen eller Maskrosbarn. Jag hade också gärna länkat en hemsida som heter Kollpasoc.se men den är just nu stängd för underhåll men kom ihåg adressen för den är bra.
Bra att du vill börja prata med någon.
Lycka till