Ljuger om att må bra
Hej jag är en tjej på 11år och skadar mig och har självmods tankat. Jag har försökt tagit självmod men jag har inte döt. Och när jag blir för arg så skadar jag mig. Jag mår dåligt varje dag och min kusin vet allt. Jag ljuger att jag mår bra men det gör jag inte. Jag vågar inte säga.... Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver och frågar oss! Det är uppenbart att du mår jättedåligt och att du behöver hjälp nu, direkt!
Du skriver ingenting om vad det är som gör dig så ledsen och arg och stressad. Vad är det som inte stämmer hemma? Med dina föräldrar och kanske syskon? Vad är det som inte stämmer i skolan? Med lärarna? Med kompisarna? Och huvudsakligen: varför vågar du inte tala om hur dåligt du mår, varför låtsas du? Vad är du rädd för skulle hände om du berättade?
I alla fall vill jag säga, du ska inte fortsätta så här. Du måste börja prata. Med vem?
Du har en kusin som vet hur du har det. Kan din kusin hjälpa dig att du talar med mamma eller pappa eller med en annan vuxen i din familj och börjar berätta att du mår dåligt och att du inte vill leva och att du skadar dig? Är det möjligt? Fråga kusinen!
Dessutom ska du omedelbart gå till kurator i skolan eller söka upp skolsköterskan. De kan hjälpa dig att reda ut vad det är som är så svårt i ditt liv och hur man kan ändra på det. De kan också diskutera med dig om du är rädd för vad dina föräldrar skulle säga om de fick veta hur dåligt du mår och hjälpa dig med den frågan.
Det allra allra viktigaste är att du slutar låtsas att du mår bra. Du kan få hjälp, du kan få det bättre men då måste vuxna som kan ge dig stöd och hjälp först veta att du behöver stöd och hjälp. Annars kan de inte göra något!
Du ska leva, det är självklart, du har hela livet framför dig även om det nu känns jättejobbigt! Det finns stöd och hjälp att få. Gör som jag säger här. Och om du behöver mer uppmuntran att börja tala kan du också gå in på tjejzonen.se och chatta med någon där. Eller du kan chatta med en kurator på Barnens rätt i samhället. Du kan också ringa dit och tala utan att säga vem du är på telefonnummer:116 111
Samla mod och börja tala, börja säga hur det är utan att låtsas! Hoppas också din kusin kan stötta dig i dina ansträngningar att besegra din rädsla!