Vill ha tips hur jag kan bli modigare
Hej,
Jag är 14 år och har självmordstankar och skadar mig själv men jag skär mig inte. Jag tar en vass penna och tycker jättehårt med den i min handled på en nerv för att det ska göra ont och typ hoppas på att jag ån gång ska börja blöda.
Jag vill dö och är absolut inte rädd för döden (jag kan ibland tänkta typ "hoppas någon råkar knuffa ner mig på tågspåret nu så jag dör") men jag är rädd för att de jag skulle lämna om jag dog skulle må lika dåligt som jag gör nu och själv vet jag ju hur hemskt det är. Samtidigt känns det som att ingen riktigt skulle bry sig om jag inte levde längre även fast att jag har vänner, familj (även fast att jag har det ganska tufft med de just nu) och en pojkvän som bryr sig om mig så känns det som att jag skulle glömmas bort.
Jag har en vän som skär sig och jag vill typ prata med henne om hur det är att skära sig och om hon mår psykiskt "bättre" av det.
Min mamma har bett mig att gå till kuratorn eftersom att hon vet att jag mår psykiskt dåligt men jag vågar typ inte prata med någon som jag inte känner om min egna problem. Min pojkvän har till och med försökt släpa mig till kuratorn men jag vågar verkligen inte även fast jag innerst inne vill så himla Järna.
Jag har även haft problem med min pappa vilket gjort att jag har gråtit och inte klarat av skolan 2 gånger på en månad och senaste gången var min mamma tvungen att hämta upp mig på skolan (även fast att det var pappas vecka) för att jag mådde så dåligt och bara inte slutade gråta. Jag satt på golvet inne på skoltoaletten och hyperventilerade samtidigt som jag grät.
Jag behöver verkligen tips på vad jag ska göra för att våga prata med någon och sluta skada mig själv!!
tjejen som skrev "Mitt liv går sönder"

BUP svarar:
Hej
Jag fastnade för den sista meningen i ditt brev - " Jag behöver verkligen tips på vad jag ska göra för att våga prata med någon och sluta skada mig själv"
Det är ju en stor skillnad att hålla ett föredrag i skolan för sin klass eller sitta mitt emot någon på ett samtal och berätta hur man mår och i sin takt berätta om sina innersta tankar. Kanske berätta något för första gången som ingen annan fått reda på tidigare. Du har erfarenheter av att hålla föredrag eller hur? Det är som sagt en skillnad men det finns också något som förenar.
Om man håller ett föredrag behöver man förbereda sig eller hur? Öva på det hemma. Läsa igenom texten flera gånger eller skriva ner stödord. Samma sak går att göra inför ett samtal. Förbereda sig, fundera på vad vill du ta upp. Skriva ner på en lapp eller göra några minnesanteckningar i din mobil. Om det skulle vara något du glömt att ta upp får du försöka komma ihåg detta nästa gång ni ses.
Så att förbereda sig väl är ett råd till dig. Då brukar oron minska. Det andra du kan komma ihåg är att den som du pratar med är van att träffa barn och ungdomar och kommer ställa frågor till dig för att få igång samtalet. Vissa använder sig av formulär att fylla i om det skulle kännas lättare. Du behöver var aktiv men inte helt själv styra innehållet i samtalet. Där får du hjälp av den du samtalar med.
Du skriver att du inte är rädd för döden och ibland tänker du att du inte vill leva. Det är jätte viktigt att du inte går och bär på sådana tankar på egen hand utan att du söker hjälp så snabbt det bara är möjligt.
Din pojkvän har försökt släpa dig dit och din mamma har bett dig gå till din skolkurator. Ta steget och vänta inte utan sätt upp ett mål. Jag ska göra det innan fredag. Om det skulle vara lättare att prata med din mentor och be hen framföra budskapet att du har viktiga saker att berätta och att du vill boka tid och träffa din kurator gå via din mentor. Du kan även berätta att du är nervös och spänd inför ert första samtal.
Om dina tankar om att inte vilja leva kommer oftare och du blir rädd och orolig för att inte kunna stå emot måste du prata med din mamma som skulle behöva kontakta din närmaste BUP mottagning för att få komma dit på en akuttid.
Att du vill sluta att skada dig själv är jätte bra. Sin egen motivation är en viktig faktor för att nå framgång. För att få hjälp att bryta ett självskadebeteende måste du berätta att du gör dig illa genom att trycka pennan in i din hand. Redogöra för dina tankar, känslor. Vad som hände innan. Om du grälat med din pojkvän eller vad som hänt.
För att få bra och rätt hjälp behöver du vara ärlig och berätta så mycket du bara kan om hur du mår och vad som oroar dig. Berätta vad du tänkte på då du satt på skoltoaletten och grät.
Lycka till.