Blir jättearg och ledsen för ingenting
Hej!
Jag är en tjej på 10 år fyller 11 snart, men jag tror jag har ADHD för att jag över reagarear blir arg jätte enkelt, tror alla hatar mig. Kan inte behächka mig på lektionerna, Gör saker som jag inte får fast gör ändå men ångrar mig sen. Just idag så sprang jag ur som vanligt och av förkrossad, för att jag börja tänka mord och att alla kommer börja hata mig, och att jag nästan svimma för att jag kom in i en slags konstig värld. Blir ledsen för ingenting. Jag blir så konstig ibland så en gång hålde jag på att rymma från skolan utan jacka, skor eller något sånt, men fröken stoppa mig. Jag vill gärna få hjälp med frågor om jag ska ta prov eller något sånt för att jag skulle ha någon diagnos. Hoppas ni ser detta.
Anonym.
Har jag ADHD behöver hjälp att veta

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Så jobbigt du verkar ha det! Du skriver att du snart fyller 11år. Betyder det att du nu går i åk 4?
Du berättar att du blir väldigt arg och ledsen över saker, och att du tror att andra hatar dig? Betyder det också att du har det jobbigt med kompisar?
En del barn som tycker att något känns svårt på lektionerna i skolan kan känna att de får många tillsägelser eller tjat. Då kan det lätt hända att man kan känna sig ledsen, arg eller orolig över det.
Hur man har det hemma, i skolan och med vänner kan många gånger påverka hur man känner sig.
Jag tror att det är viktigt att du kan få börja prata med någon vuxen som du kan lita på. En vuxen som kan hjälpa dig att förstå lite mer om vad det är som påverkar dig och dina känslor.
Många saker kan alltså göra så man får svårt att fokusera på lektionerna och att man får starka känslor. Det finns tyvärr inget snabbt test som direkt ge svar på om man har en diagnos som till exempel ADHD.
Om man som barn eller ungdom känner oro för hur man fungerar i skolan eller över hur man mår, så är det bästa är om man kan börja prata med sina föräldrar.
Om man inte känner att man vågar prata om det här med sina föräldrar, så kan man börja prata med skolkurator eller skolsköterskan som kan hjälpa en vidare.
Så försök att prata med någon vuxen om hur du känner dig!