Sliter bort hud på fingrar och fötter
Hej!
Jag har under flera år haft problem med att jag klöser sönder (river bort hud tills det börjar blöda) mina tummar. Det har varit en riktigt tuff period för min del och det har märkts på antalet plåster som jag konsumerat för mina blödande tummar. Det senaste året har det inte heller bara varit tummarna som jag slitit bort hud på, utan även fötterna. Det är ett större problem eftersom det börjar blöda så mycket och det gör otroligt ont att gå. Speciellt eftersom jag tränar ganska mycket.
Jag har inte tänkt särskilt mycket på mitt beteende och bara antagit att det är en dum vana jag har, men igår kväll skrev en nära killkompis till mig att ”detdär är ju faktiskt ett självskadebeteende”. Jag har tänkt på det och tänker att han kanske har rätt? Det är som en lättnad att få slita, se blod och plåstra om.  Borde jag kanske söka hjälp eller är det bara en dålig vana? (Jag har gått hos psykolog som sagt att jag har typ utmattningsdepression (??) men tyckte inte att jag funkade så bra med den psykologen så slutade.) Men jag vet inte om jag borde söka hjälp igen?
ABC

BUP svarar:
Hej ABC!
Din killkompis har kanske rätt i att det du håller på med är en sorts självskadebeteende. Du beskriver själv att det fungerar för dig ungefär som när andra skär sig. Men ditt beteende skulle kanske kategoriseras i vården lite på annat sätt, som en typ av tvångsbeteende. Det finns även en sådan diagnos som heter dermatillomani.
Men missförstå mig inte, jag säger inte att du har denna diagnos eftersom det finns flera saker som ska undersökas och vägas in när man sätter en psykiatrisk diagnos, vad den en må vara. Det jag säger är att ja, jag tycker definitivt att du ska söka hjälp igen.
Jag kan inte ens gissa vad det är som ligger bakom dina symptom. Det brukar dölja sig olika typer av ångest, stress och oro som man försöker mota bort med hjälp av vissa handlingar oavsett om det ligger närmare tvång eller lätt och slätt självskadebeteende. Det är orsaken/orsakerna till att du gör något som skadar din kropp som du behöver reda ut och sedan hitta andra sätt att hantera det som är svårt i ditt liv. Till det behöver du få hjälp.
Du har olika vägar att välja emellan. Självklart ska du inte gå tillbaka till den psykolog som du tidigare inte hade ett bra samarbete med. Jag vet inte var någonstans du hade dina samtal men om det var på BUP så är det fullt möjligt att gå tillbaka till mottagningen och säga att du vill träffa en annan person för ett annat problem. Det är fullt rimligt att säga att du inte tyckte att du och din dåvarande psykolog fungerade bra ihop. Sånt händer, det är inget konstig med det.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen för att få samtal och behandling för ditt problem. Dessutom finns numera på många vårdcentraler någonting som heter första linjen psykiatrisk vård, det vill säga man kan få hjälp för psykiska problem på vårdcentraler. Men det är inte utbyggt överallt i landet, så ring och fråga.
Mitt budskap är alltså att ja, du har ett problematiskt beteende och du behöver hjälp för att bli av med det. Sök alltså hjälp för att kunna sluta att skada din kropp på ett eller annat sätt. Det är poängen!