Mår dåligt och skadar mig själv
Hej jag är en tjej på 14år (nyss fylt år) som har självskade beteende som jag mår väldigt dåligt över och andledningen till mitt självskadebeteende är pga massa saker som hänt i familjen så jag kan inte prata me pappa om det och jag vågar typ int prata med ngn om det förutom en kompis men jag vill bäretta för en elevassistent som jobbar i min klass jag är även tremening med han så jag är rädd att om jag säger nått så kommer pappa få veta hur ska jag våga prata med han ?
En tjej på 14

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter besvärligt för dig med ditt självskadebeteende som du tänker att du måste hålla för dig själv. Du skriver att du vill berätta för någon om hur du känner dig och vad du tänker på. Du säger att du tänker att ditt självskadebeteende hänger samman med saker som hänt i din familj.
Då är det inte svårt att förstå att det känns svårt att prata till exempel med din pappa. Det kanske är så att han är en del av det som hänt. Det jag vet är att det sällan är bra att gå runt och hålla jobbiga tankar och känslor för sig själv. Det brukar kunna vara så att de då känns allt mer besvärliga.
Kanske är det så att ditt självskadebeteende är ett sätt för dig att försöka låta bli att känna det du känner eller tänka det du tänker. Du skriver att du tänkt på att försöka prata med en elevassistent i din klass. Det är kanske bra att börja där om det är någon du känner lite förtroende för. Kanske finns det någon mer på din skola som du kanske kan känna något förtroende för? Kanske finns det en skolkurator, mentor eller skolsköterska som du skulle kunna vända dig till.
Jag tycker att du behöver någon vuxen som du kan berätta dina tankar och känslor för så att du också kan få hjälp att tänka på om och hur du kan gå vidare. Försök att tänka att du nu tagit första steget mot att få hjälp när du skrev till oss. Nu behöver du ta nästa steg som är att försöka prata med någon som du kan få hjälp av. Du kan också pröva att vända dig till en ungdomsmottagning nära dig. Där är de vana att möta unga mänskor som är i en liknande situation. Där kan du också få hjälp att fundera över om du behöver ytterligare hjälp och hur du skall göra då.
Lycka till!