Manipulerar folk hela tiden
Tjena!
Jag är 17 år och är en kille. Jag vill veta varför jag manipulerar folk hela tiden men inte känner mig dåligt efter det. Jag kan göra vadsomhelst för att uppnå mitt mål så länge jag vill det. Jag känner mig aldrig dåligt om jag ville göra något, oavsett vem jag har skadat (mentalt eller fysiskt).Varför?
Mvh. Nalle
Nalle

BUP svarar:
Hej!
Tack för din för din fråga. Din fråga får mig att tänka på olika saker som kanske är besläktade. En viktig sak är tillgång till moral och en känsla vad som är rätt och fel när man lever tillsammans med andra.
Jag vet inte om du tycker att du saknar det? Skulle du säga att du vet vad som är rätt och vad som är fel i en viss situation? Har du någon moralisk kompass? Att ha en missvisande kompass kan ställa till med en massa problem i umgänget med andra.
Det andra jag tänker på är förmågan till medkänsla och förmågan att sätta sig in i andras tänkande och känslor. Jag tänker att det är två olika förmågor. Du skriver att du aldrig mår dåligt även om du skadat någon. Kan du förutse när du kommer att skada någon? Har du den förmågan att förstå när du skadar någon?
Saknar du förmågan att känna medkänsla eller kan du känna det i andra situationer när det inte handlar om att till varje pris uppnå ett mål?
Du manipulerar andra hela tiden. Det betyder väl att du är bra på att förstå hur andra tänker och känner? Kan man förstå hur andra känner och själv vara känslolös? Kan man vara inkännande men ändå hänsynslös?
Det är väldigt viktiga frågor du ställer och det du beskriver i ditt brev kan  vara tecken på att du har stora svårigheter i nära relationer och det tycker de flesta är ett stort bekymmer.
Om du vill forska mer i vem du är och varför du gör som du gör tycker jag att du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning och höra om du kan prata med någon om dessa viktiga frågor där.
Lycka till!