De vet inte om hur jag mår
Hej, jag går rakt på sak. Jag mår skit. Jag har ett lätt självskadesbetende och självmordstankar, jag brukar även fantisera om att jag ska råka ut för olyckor. Jag vill ha hjälp för detta har pågått sedan jag var 7. Soc gör en utredning på mig och min familj då jag har anmält min pappa och låtsasmamma för misshandel. Jag har inte fått en kallelse till rätten en men jag kommer antagligen få åka till domstolen om ca 1-2 månader. Just nu bor jag hos min mamma med min lillebror och lillasyster. Dom år 8 och 6 år. Jag hatar att bo hos min mamma för att jag hatar henne och mina syskon. Det är svårt att förklara genom att bara skriva, men jag har helt enkelt alltid hatat dom. Jag började inse att det var något fel på mig när mitt självskadesbetende startade i december 2018. Jag har haft flera panikattacker och ångestattacker. Jag vill ha hjälp men eftersom att jag hatar och defenitifi inte har något tillit till mina föräldrar så kommer jag inte prata med dom. Dom vet inte om hur jag mår. Jag litar inte på någon lärare skolkurator eller liknande såppas mycket att jag skulle be dom om hjälp. Jag tror jag börjar få en ätstörning på köpet. Jag tränar på natten, är alltid jättekal om händerna, äter 1 gång om dagen, gått ner ca 6 kg i vikt sedan januari. Jag kollar alltid hur mycket kalorier allt innehåller mm. Jag har inte haft min mens på 2 månader. Är detta något att oroa sig för eller är det bara något som har med tonåren att göra?Något mer som stör mig är att jag alltid är jättetorr i munnen, jag vet dock inte om det har något med detta att göra. Snälla hjälp vad ska jag göra?!
A

BUP svarar:
Hej!
Du verkar ha haft för litet av vuxenstöd omkring dig och fått klara svåra situationer själv. Och du har klarat mycket. Det är starkt av dig att stå upp och säga ifrån om misshandeln. Och starkt också att du  går till rätten och berättar om vad som hänt. Man ska berätta när man blir slagen.
Säkert är det en särskilt tuff tid för dig nu när du väntar på rättegången. Det kan vara en orsak till att du börjat kolla kalorier för att gå ner i vikt och att du skadar dig själv.
Men fastän man är stark behöver man också stöd av vuxna när man bara är 13 år. Det är förståeligt att du har svårt att lita på dina föräldrar nu. Och då är det inte konstigt att du kan vara tveksam till att lita också på andra vuxna.
Men jag tycker ändå att du ska berätta om hur du mår för någon av dem du träffar på socialtjänsten. De kan hjälpa dig vidare till någon psykolog eller kurator. Kanske kan socialtjänsten också hjälpa dig med relationen till din mamma. Om du ska bo hos henne är det ju viktigt att er kontakt blir så bra som möjligt.
Dina frågor om mensen och att du är torr i munnen tycker jag att du ska fråga skolsköterskan om. Det kan bero både på din känslomässiga anspänning just nu och på att du äter och kanske dricker för litet. Skolsköterskan kan bättre svara på hur orolig det finns anledning att vara.
Du var stark om modig som berättade om misshandeln. Försök också vara modig och berätta om hur du mår!