Svårt att kommunicera och blir rädd
Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska börja med jag är alltså en tjej på 17 år och jag lider av socialfobi, socialångest. Det har inte alltid varit så men jag började tveka på mig själv när jag gick under 5:an och 6:an och jag tror inte det hade varit så om jag inte bytte skola men tyvärr så gick jag ända upp till 6:an för dom hade inte högre än de. Dessutom är jag en väldigt känslig person så det drabbade ju mig väldigt lätt och när jag gick på den nya skolan när jag började i 7an så trodde jag att det skulle gå bra men nej för jag blev nertryckt och kontrollerad av nåra så kallade "vänner" som jag gick med på den förra skolan som tryckte ner mig och hållde på och förstörde mig vilket gjorde att jag tvekade ännu mer på mig själv och jag mådde dåligt och jag trivdes inte heller i den skolan jag hade ju givetvis en kompis som inte var som dom andra men vi skildes åt när jag började på gymnasiet och jag visste att jag inte skulle komma in på de jag ville komma in på för att jag kunde verkligen inte koncentrera mig och jag skolkade och visste att de va kört men nu när jag börjat på en ny skola där jag läser upp mina betyg så har jag fått några vänner och dom är väldigt snälla men jag mår fortfarande dåligt och jag har svårt att kommunicera med folk vilket gör att det blir svårare, jag känner mig inte bekväm nog att prata med kuratorn eller skolsystern i skolan för jag kan inte bara, jag känner ingen säkerhet och det har ökat så mycket att jag har fått tvångstankar, jag tänker för mycket oavsett om jag försöker att låta bli, jag skäms så mycket vart ja än går förutom när jag är hemma men jag skäms och blir varm från tå till toppp vilket är jobbigt och jag går runt och har stress, och det påverkar mig så sjukt mycket så att jag kan få stressmage och jag orkar inte bara. Jag jämför mig med andra också. Jag kan inte prata med mina föräldrar om det för dom behandlar mig dåligt alltså mamma då, det vill säga att hon kontrollerar mig och pappa har blivit som henne och säger jag något så tycker dom jag är löjlig eller jag gör inte så eller så och jag känner att jag inte vill ha dom kvar i mitt liv för jag vill gå vidare jag vill inte må såhär, jag vill gå tillbaka och tänka hur dåligt jag mådde och jag är rädd för vad dom skulle tycka för mamma är rätt så sträng och ah.
Stress, orolighet och ångest

BUP svarar:
Hej och tack för dit brev!
Du tar upp många viktiga frågor som bekymrar dig och som gör din tillvara svår och tung. Det handlar både om hur du har det i skolan och hur du verkar ha det hemma. På din beskrivning verkar det som att du inte tycker att du har någon som du kan anförtro dig till och som du kan prata med om de svårigheter du beskriver.
Du skriver att du inte kan prata med dina föräldrar om hur du känner dig. Att gå omkring med alla tankar och känslor man har helt för sig själv brukar ofta vara för svårt för vem som helst. Man behöver stöta och blöta sin tankar och känslor med en annan människa för att få perspektiv och hjälp med att förstå hur saker kanske hänger ihop.
Jag undrar om du verkligen har försökt berätta för dem om hur du känner dig i skolan och i olika sociala situationer. Kanske kan de förstå att det är svårt för dig och att du skulle ha nytta av att få prata med någon.
Då kan ni tillsammans till exempel kontakta en vårdcentral för att få hjälp. På vårdcentralerna finns det idag ofta ett team med psykoterapeuter som man kan få komma till och prata om sådant som är för svårt för en. Du skulle också kunna pröva med att prata med någon vuxen på din skola. Det skulle kunna vara en skolkurator, en mentor eller skolsköterskan. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns det också personal som är vara vid att möta unga människor med bekymmer som liknar dina bekymmer. Tänk nu att du tagit första steget mot att få hjälp och nu skall du försöka ta nästa steg.
Lycka till!