Ingen pratar med mig
Hej jag mår dåligt för jag är ensam. ingen pratar med mig och jag sitter bara inne hela dagarna, jag har inga kompisar eller ingen pratar med mig. Vad ska jag göra? hela tiden så mår jag skit, Jag pallar fan inte livet
Elias

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Ja, det är verkligen jobbigt att inte ha några kompisar. Hur har det blivit så? Gäller det både i skolan och hemma? Har det alltid varit så ?
Du undrar vad du ska göra. Det viktiga, tror jag, är att du får någon eller flera du kan prata med om din situation. Känner dina föräldrar till hur du har det och mår? Om inte tycker jag du ska berätta och kanske kan ni tillsammans komma på möjligheter att träffa andra jämnåriga. Ibland kan det hjälpa att gå med i någon idrottsklubb, scouterna, datorspel, eller liknade föreningar beroende på intresse. Men ibland är det bara väldigt hjälpande att berätta och kanske få tips och uppmuntran att själv våga ta kontakt. Många föräldrar har själv egen erfarenhet hur det är att vara ensam när de var unga.
Är du också ensam i skolan tycker jag du ska ta kontakt med skolkurator och berätta. Då kan du också fundera på om du har egna svårigheter att ta kontakt. Är du blyg? Har du dåligt självförtroende som blir hindrande? Vad är det som gör att ingen pratar med dig? Är det så att andra direkt undviker dig kan det vara en typ av mobbning som inte är tillåten i en skolan.
Så det är bra att du inte givit upp utan undrar hur du ska göra för att inte vara så ensam. För frågan vidare till vuxna hemma och i skolan så tror jag du kan få mycket stöd och hjälp.
Lycka till!