Orolig för symtom
Hej. Är kille på 15 år och har alla symtom på att jag har schizofreni och är rädd att jag har det. Vet inte vad jag ska göra. Vågar inte säga något till mina föreldrar.

BUP svarar:
Hej!
När man Googlar på diagnoser är det lätt att känna igen sig och bli rädd. Men för att få en diagnos, och det gäller alla diagnoser, måste olika symtom finnas och finnas i en viss omfattning. Och man först gå igenom en bedömning av någon som är professionell.
Du är orolig för att du inte mår bra och för att det är något allvarligt och du vågar inte tala med dina föräldrar. Men dina föräldrar skulle kanske kunna hjälpa dig med din oro. Kanske hjälpa dig till någon att tala med om det du oroar dig för.
Det är bättre att dela sin oro med någon än att gå själv med den för då känns det ofta bara värre.
Om det är helt omöjligt för dig att tala med dina föräldrar kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller kanske till skolkurator.
Lycka till!