Vill ta en paus från livet
Hej Bup!! Jag är en tjej på 14 år (snart 15) och har väldigt många anledningar till att skriva det jag tänker skriva. Jag har under ungefär 2 års period känt mig väldigt nedstämd och orolig. Går i åttan nu och i början av sjuan mådde jag riktigt dåligt. Jag skärde mig själv ofta och försökte även en gång att ta livet av mig. Jag har inte pratat med mina föräldrar om detta men har dock pratat med kuratorn på skolan vilket inte hjälpte. Anledningen till att jag inte pratar med mina föräldrar är för att de absolut inte ser mig som en ledsen och deprimerad tjej. Jag har bra betyg i skolan och sköter mitt liv bra, utanpå. Hur som helst, den känslan jag hade i sjuan förändrades helt när jag började åttan/ sommarlovet efter sjuan. Jag började tänka positivt om livet och försökte alltid att vara glad och taggad på saker, vilket jag fortfarande försöker va. Jag har fortfarande den tanken i huvudet och jag vill absolut inte ta mitt liv, jag vill bara ta en paus från det, om ni fattar. Jag tror att jag mår ganska bra egentligen men jag kan bara helt plötsligt, utan att något händer börja gråta och hata mig själv. Detta har hänt ca 7-13 gånger i skolan under 2 månader. Jag vet inte varför men det är riktigt jobbigt. Sedan gråter jag mycket när jag kommer hem också, väldigt mycket. Jag tränar också mycket och tänker extremt mycket på mat. Jag hatar min kropp och skulle verkligen göra allt för att slippa ha den. Vet att man inte ska tänka på sådant och att ätstörningar m.m är mycket farligt men just nu känns det som den enda utvägen. Jag vill verkligen inte se ut som jag gör men jag vill inte heller börja må dåligt. Som sagt, det går upp och ner och jag vet inte vad detta beror på men det är riktigt jobbigt och ibland kan jag må jävligt dåligt. Jag vet att denna texten blev jätteflummig och konstig men jag hoppas ni förstår poängen i vad jag skriver.
Hur som helst, vill verkligen ha hjälp. Men gärna utan att behöver prata med någon eller mina föräldrar. I alla fall inte till en början.
Mvh världens fulaste och osäkra tjej
osäker tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du verkligen vill ha hjälp med att kunna må lite bättre. Det är det första och ett mycket viktigt beslut som antagligen ökar dina chanser att den hjälp du kommer att hitta också kommer att vara till hjälp och nytta för dig.
Jag blir väldigt nyfiken på vad som gjorde att du inför åttan plötsligt kunde tänka mera positivt. Jag undrar om du har några tankar kring det? Det kanske kan vara något viktigt att försöka fundera på. Det brukar också kunna vara en svår tid i livet när man är i din ålder.
Ofta kan man vara uppfylld av tankar och frågor om men man är och vem man vill vara. Om man är stor eller liten, om man gillar killar eller tjejer eller tänker på något annat sätt. Du skriver att du inte vill berätta för dina föräldrar om hur du tänker och hur du känner. Du skriver att dina föräldrar inte ser dig som en som kan känna sig nedstämd och ledsen. Du har antagligen tänkt att vara glad och uppåt är det enda som duger.
Jag tycker nog att det brukar kunna vara så att föräldrar trots allt vill veta hur det är med barnen och att de vill försöka vara till hjälp och stöd. Fundera på om du trots allt inte skall göra ett försök att prata med dem om hur du har det. Då kan ni också tillsammans prata om hur och vart ni skall vända er för att du skall få bra hjälp. Det är många saker som rör sig i ditt inre som är stora och viktiga saker.
Du skriver att du har försökt prata med kuratorn på din skola men att det inte hjälpte dig. Jag vet ju inte riktigt hur de samtalen gick till eller hur ofta ni träffades. Man måste nog tänka att det kommer att ta lite tid innan det kan kännas på nått annat sätt. Om kuratorn var någon som du kunde känna lite förtroende för så kanske du kan göra ett nytt försök med hen. Annars kan du och dina föräldrar söka hjälp på en vårdcentral. De brukar numera ha team med psykoterapeuter och psykologer som skall hjälpa till med sådant som du beskriver.
Ni kan också kontakta BUP för ett första samtal för att se om ni är på rätt ställe. Om du vill pröva själv så kan du kontakta ungdomsmottagningen där du bor. De är också vana vid att möta unga människor med problem och bekymmer som liknar dina. Ta dig själv och dina bekymmer på allvar och försök nu att följa din önskan om att få hjälp.
Lycka till!