Känner mig skyldig och självupptagen
Jag undrar vad jag ska göra. På senare tid känner jag en oerhörd påfrestning på mitt psyke. Det handlar egentligen inte om mig, vilket ger mig dåligt samvete. Det började för 6 månader sedan då en tjej i min skola tog livet av sig. Jag kände inte henne, men det tog extremt hårt på mig. Sedan dess har självmord varit extremt känsligt, vilket förvärrade en situation för några veckor sedan. Jag fick reda på att en av mina bästa kompisar var självmordsbenägen och att hon nästan tagit självmord. Hon får hjälp, men det gör ont att se henne må så dåligt. Jag vill bara att hon ska må bra och att hon ska vara kvar här.
Nu har min pojkvän, även börjat må sämre. Han är konstant ledsen och jag uppmanar honom att prata med någon, men han tycker det är pinsamt. Jag låter så hemsk nu, men när han blir ledsen blir jag ledsen för att jag älskar honom. Eftersom han är ledsen ofta så blir jag ledsen ofta. Jag försöker vara glad och njuta av tiden vi spenderar med varandra, men ibland blir jag så less på att vara ledsen.
Dessutom har skolan börjat göra mig extremt stressad och ge mig ångest. Jag har aldrig varit så skoltrött i mitt liv och allt kastas på oss. Jag har också börjat i gymnasiet nu och det är mycket svårare att prestera bra. Och det känns som att man aldrig gör det. Jag vill bara lägga mig ner och aldrig gå upp.
Alla dessa saker bidrar till att jag börjar må sämre. Jag vill inte må dåligt och jag känner mig skyldig för att dessa saker påverkar mig så mycket. Det är min kompis som har det svårt (jag ska vara där för henne inte må dåligt), jag ska vara där för min pojkvän och orka med livet. De har det värre än mig, men jag börjar bli så trött på allt. Jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte säga till någon heller eftersom jag låter självupptagen.
Vad ska jag göra..
Nathan

BUP svarar:
Hej!
Du låter inte självupptagen. Ditt brev ger intrycket att du är en person som har lätt för att leva dig in i och att känna för andra. När andra inte mår bra kan det påverka dig mycket. Det är en god egenskap som genom livet kan komma att betyda mycket både för dig själv och för andra.
Men det är också viktigt att se till hur du själv mår och vad du behöver. Annars kan det bli för tungt.
Säkert är ni många i skolan som påverkats av er skolkamrats självmord. Kanske det bidrog till att din kompis började tänka på självmord. Förstås blir du rädd att hon ska göra sig själv illa när något sådant just har hänt i er skola. Men din vän får professionell hjälp. Försök lita på det. Det du kan göra för henne är att vara en bra vän. Du kan inte ge henne psykoterapi eller psykoterapeutiskt stöd. Det får hon någon annanstans.
Din pojkvän är ledsen. Kanske blir du orolig att också han ska få tankar på att inte vilja leva. Det är bra att du uppmanar honom att tala med någon. Men han måste själv vilja eller våga det. Kanske kan du säga till honom att du inte orkar med att han är så ledsen men inte söker hjälp. Att det blir för jobbigt för dig. För liksom med din vän kan inte du ge din pojkvän psykoterapeutiskt stöd om han behöver det.
Det låter som du behöver sätta en gräns för hur mycket du ska låta dig påverkas av och engagera dig i andra. Du måste också ta hänsyn till dina egna känslor och försöka att inte få dåligt samvete för det. Det betyder inte att du slutar bry dig om andra. Din förmåga till inlevelse i andra kommer du alltid att ha kvar. Men den kan inte ta all plats. Du måste också ha inlevelse i och kunna ta plats för dig själv.
Det skulle vara bra för dig att tala med någon om hur du själv mår. Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.