Rädd för att bli magsjuk
Hej Bup! Jag har haft extrem spy, magsjuke och bacillskräck i typ 8år. Varje dag har jag ångest över att jag kan bli sjuk, och min hjärna hittar ibland på symptom som gör att jag tror att jag är magsjuk. Det är som om min hjärna bestämmer att jag är magsjuk även om jag är frisk. Ett par gånger har jag fått panikattack som följd av skräck och inbilning.
Jag har två yngre syskon, som går i lågstadiet, så jag är alltid rädd att de ska hämta hem någon bakterie. Dock har vår familj lyckats undvika magsjuka ganska skickligt, förra gången jag var sjuk var år 2014.
Under det senaste året har vi haft ovanligt mycket magsjuka. På våren var min syster sjuk, men det smittade ingen annan. Under året har min andra syster haft migrän typ 5gånger och hon har spytt varje gång. Sedan, för två veckor sedan spydde min syster på natten, det var knappast magsjuka eftersom att hon var helt frisk efteråt. Ingen blev smittad av det heller. MEN! I förrgår åt mamma mat, som hade stått jättelänge i rumstemperatur. Hon fick matförgistning, men vi kan inte vaa helt säkra på det. Det kan ju vara något smittsamt! Jag är så rädd att bli smittad att jag har suttit inlåst i mitt rum i två dygn. Igår åt jag typ ingenting, jag var så rädd att lämna rummet och andas in alla bakterier så jag klarade inte av det. Idag ville jag inte gå på wc hemma, så jag måste gå hem till min mormor på wc. Jag är så rädd att bli smittad att jag inte vet vad jag ska göra! Det är inte bara det... det är nämligen ut min rädsla genom att skrika åt familjen. Det är inte så att de gör något fel, men jag är så rädd att jag tar ut det på dem. Jag har sagt mycket fula saker, speciellt åt mamma. Hon är ju sjuk och förtjänar verkligen inte mina fula kommentarer. Hon är så ledsen och arg och jag förstår nu henne. Jag kan inte heller be om förlåtelse av henne, eftersom att jag inte kan vara i kontakt med henne utan att bli smittad. Jag skulle bli så rädd att jag blrjade ropa! Snälla bup, hjälp mig jag har så mycket ångest!
Emerofobiker

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag tror att det är många som kan känna igen sig i din skräck för magsjuka och bacillskräck. Jag skickar med några frågor här nedan från unga som också plågas av rädsla att kräkas. Det låter på dina beskrivningar som att det påverkar din livskvalité och dina relationer. Om skräcken för baciller och magsjuka tar sig så starka uttryck som du beskriver är det viktigt att man söker och får hjälp.
Jag tycker att du skall prata med dina föräldrar om detta. De har ju säkert förstått svårigheten då ju mamma också blir föremål för din skräck då du säger fula saker till henne. När ni pratat om de bekymmer du beskriver i brevet kan någon av dina föräldrar kontakta BUP eller en vårdcentral nära er.
Vårdcentralerna har idag team av psykoterapeuter och psykologer som kan hjälpa dig med dina fobier och din skräck. Då kommer du att få hjälp med dina bekymmer och förhoppningsvis kommer du att må lite bättre och känna dig lite friare.
Lycka till!