Är det normalt att må så här dåligt?
Hej H!
Jag kallar mig H. Sedan jag började gymnasiet i höstas har jag mått väldigt dåligt. Jag har inga vänner i min nya skola och det är en allmän dålig atmosfär i skolan.
Innan hösten var jag väldigt pigg, motiverad och glad, grät väldigt sällan och umgicks med vänner varje dag och var kreativ. Nu förtiden är jag obeskrivligt trött hela tiden, nästan som om jag vore sjuk. Jag har ingen lust till att göra det jag brukade gilla att göra, och efter skolan ligger jag bara i sängen tills middag. Jag gråter väldigt mycket, nästan varje dag, och får lätt ångest av de allra minsta sakerna. Sedan sommaren har jag även gått ner flera kilo i vikt (jag har däremot inga ätstörningar). Mina föräldrar bråkar väldigt ofta vilket får mig att stressa både hemma och i skolan. Jag har även ingen sexlust längre och är diagnotiserad med vestibulit.
Jag undrar om det är normalt att må såhär dåligt. Min förälder säger att det hör till åldern, men jag har aldrig varit såhär utmattad, stressad och ledsen förut. Det har som sagt pågått sedan hösten 2018.
Hur ska jag gå till väga?
Hälsningar, H.
H

BUP svarar:
Hej!
Nej man kan inte säga att det är normalt eller hör till åldern att må så här. Det låter som du mår dåligt och står under stora påfrestningar just nu.
Du skriver att du bytt skola och börjat gymnasiet och att du inte fått några vänner där. Det är svårt att inte ha vänner i skolan och det kan vara svårt att börja i ny skola med andra krav i gymnasiet.
Du skriver också att dina föräldrar bråkar väldigt ofta. Att föräldrar bråkar är något som är svårt för de allra flesta barn och ungdomar. Man kan känna sig rädd, otrygg och ensam eftersom föräldrarna är så upptagna av sina konflikter att de inte kan ge det stöd som de brukat ge som föräldrar. Kanske kan det vara en anledning till att du inte fått några vänner i skolan eftersom du inte haft energi över till att söka nya kontakter. Man kan också få skuldkänslor och känna att någon av föräldrarna eller båda vill att man ska ta deras parti.
De här påfrestningarna, att dina föräldrar bråkar, att du inte har vänner i skolan och att du börjat i ny skola med nya krav kan vara anledningen till att du mår så här dåligt.
Jag tycker du ska vända dig till någon att tala med om hur du mår och om hur du har det omkring dig. Du kan vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa, mejla eller chatta med BRIS.