Har under i stort sett hela mitt liv haft sömnproblem
Hej, jag har under i stort sett hela mitt liv haft sömnproblem som nattskräck, prata och gå i sömnen och nu sover i stort sett ingenting. Detta har börjat påverka mitt skolarbete och jag orkar inte socialsera med folk. Har även haft konstant oro, ångest och stress i flera år och började uppleva ångest väldigt tidigt i livet. Har ångest över i stort sett allt, speciellt sociala situationer. Bli ofta väldigt kall och skakar, får en klump i magen typ och min puls blir ofta snabbare. Jag är väldigt rädd för att folk ska gömma mig eller att jag ska göra bort mig och att folk ska märka att jag mår dåligt. Undviker sociala situationer så gott det går eller försöker vara med någon jag känt under en längre tid. Jag har även varit nedstämd och inte riktigt känt mig glad på flera år, jag kommer inte ens ihåg hur det känns att vara glad längre. Jag har ingen aptit längre och kan inte koncentrera mig och mitt minne har också blivit sämre vilket påverkar min skolgång. Jag sover ingenting och kommer knappt upp på morgonen. Är konstant trött och orkar egentligen inte göra nånting men då jag låtsats som att jag mår bra i så många år att jag måste fortsätta låtsas. Men det börjar bli svårt att fortsätta låtsas då jag gjort det så länge och bara trycker undan alla mina känslor och ler, låtsas som att jag mår bra, att det går bra i skolan.  Vilket om man kollar på mina betyg så är jag godkänd och över godkänd i allt nästan, mina betyg är väldigt average vilket dem inte borde vara. Jag borde inte ha klarat högstadiet äns, jag pluggade inte, jag lyssnade inte på lektionerna och jag skolkade så ofta men ändå så lyckades jag skriva saker på provet och jag vet inte hur. Jag har vänner som pluggat hela tiden och fått sämre betyg än mig, jag gör ingenting och endå då går det helt okej. Men jag pluggar inte för att jag får ångest av det, desto mer jag vet desto mer vet jag att jag inte vet och desto met stress och ångest får jag.  Jag vet att jag måste plugga men jag mår dåligt av att jag pluggar så jag pluggar inte och så mår jag dåligt av att jag inte pluggar. Också då pluggar jag inte för att om jag får average betyg så förväntar sig ingen nånting och om ingen förväntar sig nått kan jag inte göra nån besviken. Är även lite perfektionistisk av mig så känner aldrig att jag gjort något bra även om jag fått A. Skolsystern på min skola tror att jag klarat mig igenom skolan för att jag är ett sånt dära  ”begåvat barn”. Men vad innebär det? Jag har lätt för logik och när jag väl lyssnar så lär jag mig väldigt snabbt. Jag brukade ha väldigt bra minne men antar att mina sömnproblem har nått att Göra med att jag inte har lika bra längre och att jag inte äter ordentligt. Har alltid känt att jag är mognare än de i min ålder och gillar att umgås med äldre, även på dagis gjorde jag det. Brukade även ställa mycke frågor och vara intresserad av skolarbete men märkte att folk blev irriterade så slutade när jag började i skolan. Är rättså smart när jag mår bra vilket inte har hänt på så många år nu. Har även hypokondriska tendenser så googlar allt och att jag skulle vara ” gifted” skulle kunna stämma men har inte tillräckligt med energi för att orka göra mer än average eller ens det på senaste tiden. Känner också att det inte finns någon poäng med att börja äta normalt, att fixa mina sömnproblem och arbeta bort all ångest och försöka må bra, kan inte ens läsa nyheterna utan att må dåligt över hur dåligt folk behandlar varandra och hur dåligt planeten mår vad ska jag göra och varför mår jag så här? Mina föräldrar kan heller inget veta.men orkar ej må så här längre.
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad jobbigt du verkar ha det och under så lång tid! Ibland kan problem av olika slag börja kännas nästan normala om man haft dem länge. Man glömmer hur det var innan. Man har liksom inget att jämföra med. Du skriver att du inte kommer ihåg hur det är att vara glad längre! Är det inte dags att du får möta den glada E igen?
Jag tänker på det när jag läser om dina svåra sömnproblem. Jag tror de påverkar dig mycket och det finns hjälp att få. Du skriver också om ett annat problem som kan bli väldigt besvärligt. Ångest över många saker som du försöker undvika på flera sätt. Om ångesten tar över för mycket blir man lätt sittande hemma? Rådet brukar vara att gå emot sin ångest men det är inte helt lätt utan man får väldigt mycket hjälp att göra det systematiskt med stöd och uppmuntran hela tiden.
Du skriver även om andra problem liksom ditt sätt att hålla undan dem och inte visa dina känslor. Det verkar som du kunnat prata med din skolsyster? Kan du inte prata med hen igen och be hen hjälpa dig så att du får mer hjälp än vad hen kan ge dig?
Du skriver att dina föräldrar inte heller vet. Det kan finna många bra skäl till det men ska du inte tänka på dig själv nu och få hjälp att må bra igen? Du behöver dem för att kontakta en vårdcentral och kanske också på många andra sätt.
Det är en stor poäng att du mår bra även om hela planeten mår dåligt.
Lycka till!