Har en mörk röst inne i mitt huvud
Hej! Jag är en tjej på 14 års ålder.
Jag tänker gå rakt på sak,
Jag har inte mått så bra dom senaste 4-5 senaste månaderna jag har bland annat skadat mig själv.
Allt är bra hemma (mina föräldrar är separerade) om det hjälper att veta, allt är bra i skolan, allt är bra med vänner eller it helt bra oftast känner jag min uteslutad hos vännerna och ibland familj det känns som att jag är osynlig till dom.
Och så finns det en kille som jag har snart kännt i 4 år vi lärde känna varann genom skolan, vi började skriva och jag började gilla han det är bara det att vi har haft det upp och ner han skriver först till mig att han gillar mig sen till en annan e.x mina vänner och säger att han gillar dom.
Han och jag har bråkat mycket men alltid hittat tillbaka till varann han försökte dessutom att kyssa mig men jag vände mig bort😬
Det är bara det att jag har tryckt ner mig själv pågrund av denna kille och kännt att jag inte duger tillräckligt tänkt  ”är fett nåt del på mig?” osv.
Det är som att jag har en mörk röst inne i mitt huvud , jag har tänkt på att ta självmord men aldrig riktigt vågat för jag tänker alltid först på min mamma, min pappa och sen mina syskon jag tänker aldrig på vänner för jag har intalat mig själv att dom bryr sig inte om mig, jag kan inte prata med nån och när jag försöker gå till min mamma och ska berätta hur jag mår och om allt så tänker jag ”hon kan inte ta in detta nu hon borde tänka på dig själv nu” (för hon är gravid”.
Några av dessa tankar kan också vara pågrund av tidigare erfarenheter då vi hade det väldtigt mycket problem hemma, jag hade bland annat inte kontakt med min biologiska pappa , det var misshandel hemma osv.
Vi har som tur flyttat ifrån denna man som gjorde detta till en ny och han är snäll så det är inga bekymmer här där vi bor nu (och jag har kontakt med min biologiska pappa).
Det jag egentligen vill ha svar pår att , varför jag mår så dåligt som jag mår , jag gråter nästan varenda natt, jag låtsas vara en helt annan person i skolan, jag orkar inte med läxor eller prov för jag har ingen motivation till att leva längre.
Jag är inte så bra på att förklara och hoppas du förstår vad jag menar , svar uppskattas😔
Grease

BUP svarar:
Hej!
En viktig fråga du ställer. Varför mår jag dåligt? I ditt brev kan jag läsa att du varit med om en hel del jobbiga upplevelser då du var yngre. Problem hemma, misshandel och dina föräldrar skilde sig och under en period hade du ingen kontakt med din biologiska pappa.
Om man varit med om jobbiga händelser i sitt liv de kan lämna spår efter sig som behöver bearbetas.
Din mörka röst inne i ditt huvud kanske berättar för dig det finns saker i ditt liv som du behöver dela med andra. Din mamma har nu träffat en ny man som du beskriver som snäll och som du verkar tycka är OK. Det är bra. Om det är stabilare hemma, i skolan och med vänner finns det förhoppningsvis mer kraft och möjligheter att börja tänka på hur du haft det tidigare. Vissa vill inte, eller känner sig inte redo att tänka bakåt på det som hänt i sitt liv. Om du skulle vilja kan det vara bra att göra detta men det är också viktigt att fundera på hur ditt liv är just nu. Hur är det med vänner. Relationen med pappa. Vad blir du glad av och vad gör dig ledsen?
Om du tänkt tanken om självmord och att inte vilja leva är det viktigt att du inte går med dessa tankar alldeles ensam. Bra att du funderar på hur det skulle bli för din familj och att du inte vågat. Våga söka hjälp istället. Det är omtänksamt att du inte vill oroa din mamma nu när hon är gravid, men jag tror att hon har tid för att lyssna på dig en stund varje dag. Din mammas nya man, skulle du kunna prata med honom? Det viktigaste är att du börjar öppna upp och prata med någon vuxen som du har förtroende för. Om du är ledsen och gråter varje natt i din ensamhet skulle du behöva någon som tröstar dig och finns för dig eller hur? Då behöver du berätta att du gråter dig till söms.
Du skulle kunna söka upp din skolkurator om du känner att du skulle vilja samtala med någon som inte tillhör familjen. Du nämner i ditt brev att du inte orkar med dina läxor och prov. Det skulle din mentor också behöva veta.
Dina negativa tankar av att inte duga tycker jag också är viktiga att ta tag i. Att arbeta upp ditt självförtroende så att du känner att du duger oavsett om du är tillsammans med någon eller inte. Att du duger och inte behöver låtsas vara någon annan än den fina person du är i verkligheten.
Bra att du skrev till oss. Samla mod och börja berätta hur du har det så hoppas jag att du närmar dig sanningen och får svar på frågan varför mår jag dåligt.