Vad krävs för att få en psykolog hos er?
Hej, Jag är 16 och går på gymnasiet. Jag har tidigare varit deprimerad och mått väldigt dåligt, och nu när jag har börjat gymnasiet (som jag inte trivs på) börjar det komma tillbaka. Jag bryter ihop i hallen när jag ska gå och jag är aldrig riktigt glad, inte ens hemma där jag har ont och bara är ledsen på alla sätt. Nu börjar jag tom. vara hemma istället för att gå då det blir alldeles för jobbigt.
Jag vill inte sabba hela min skolgång, men jag mår faktiskt förjävligt och vet inte vad jag ska göra.. Jag har pratat med rektor, mentor och kuratorn p.g.a allt möjligt som har hänt under min tid på skolan och det börjar diskuteras i att jag skulle behöva en riktig psykolog eftersom att det verkligen börjar gå neråt för mig.
Eftersom jag tidigare har gått på BUP men varit med om andra i min närhet som inte har fått gå p.g.a. att deras situation inte har ansätts vara särskilt kritiska, undrar jag vad som krävs för att jag ska få en psykolog hos er och hur man ska gå tillväga?
Tack för svar på förhand
NOK

BUP svarar:
Hej!
Mår man dåligt så ska man få hjälp. Du beskriver att du känner det som att det börjar gå ”neråt” för dig med hur du mår och att du känner igen symtomen från tidigare. Jag tycker att det låter klokt och bra att du redan nu tar hjälp, genom att skriva hit och genom att prata med kurator och lärare.
Vad som krävs för att du ska få hjälp av just en psykolog på BUP är såklart svårt att svara på kortfattat. En viktigare fråga tycker jag är: VAD behöver du hjälp med? Först när man vet det, så kan man avgöra HUR man bäst kan hjälpa dig och VEM som ska göra det.
Ibland är det en psykolog. Ibland en kurator och ibland en läkare. Det kan se väldigt olika ut, beroende på vad du behöver.
Så, det viktigaste i nuläget är att du tar hjälp för att kunna klarlägga hur dina behov ser ut, och hur du behöver stöd för att klara din vardag. Att du har börjat prata med kuratorn på skolan är, som sagt, superbra.
Kan hen hjälpa till med en BUP-kontakt? Du skriver att du tidigare har gått på BUP. Kan du/dina föräldrar/kuratorn ta upp den kontakten igen?
I den kontakten är det viktigt att du på ett ärligt och tydligt sätt beskriver hur du mår och hur du har det. Människor är olika och har olika problem och behov. På BUP bedömer man alla individer för sig. Hur dina kamrater blivit bedömda behöver inte säga något om hur det blir för dig.
Så, tveka inte utan fortsätt i din strävan efter att få hjälp med att må bra!
Lycka till!