Hatar min kropp
Hej, jag är en tjej på 15 år och jag har alltid hatat min kropp och vikt, jag har aldrig blivit mobbad i skolan men hemma är en annan sak. Jag har och blir mobbad av min lillebror hela tiden med ord om min kropp som t.ex. "Du är till och med för tjock för att vara en elefant" och det var en mild kommentar. För ett år sedan så ledde alla komentarer till en Anorexia som jag nu behandlas för. Jag äter normalt men är långt ifrån frisk. Jag gick från 99 kg till 68 på max 2 månader. Och ja jag fick frågan "hur lever du fortfarande?!"
Men grejen är att mat är inte problemet längre och inte häkler vikten utan de är hur min kropp ser ut. Jag får Panik när jag tänker på den och ser den. Terapi och gokusera på nått annat funkar inte. Jag vill bara få bort det som är kvar på magen men inte bli för smal, jag vill få bort det som hänger lite men mina föräldrar är rädd att Anorexian ska bli värre igen.
Men vad ska jag göra när jag får panikattacker flera gånger per dag pga min kropp?
Panikslagen tjej

BUP svarar:
Hej!
Jag är hur imponerad som helst över vad du gjort. Du började en behandling för din ätstörning och har nu kommit så långt att du äter normalt och inte anser att maten är ett problem längre. Fantastiskt bra jobbat.
Du har klart av att få en mer avspänd relation till mat men att det är en viktig sak som återstår. Du vill få bort det som återstår på magen men inte bli för smal. Jag kan verkligen förstå att detta är viktigt för dig.  Frågan jag vill ställa till dig är om du pratat med någon läkare på din vårdcentral eller din skolsköterska om detta. Det kanske är möjligt att ta kontakt med dom som du har träffat då du behandlades för din ätstörning.
Om du inte gjort det tror jag att det är ett bra steg. Frågan är om det går det att göra några övningar för att ändra på detta eller om finns det andra lösningar. Min spontana tanke är att din hastiga viktnedgång gjort att kroppen inte hunnit med. Det är en stor och viktig sak som du vill ska lösa sig men glöm inte bort att ge dig mycket beröm för det du klarat av.
Bra att du inte är mobbad i skolan, men din lillebror behöver du sluta kommentera din kropp om han har fortsatt med det. Han har ingen som helst rätt att ge kommentarer runt någons utseende, särskilt om det är negativt.
Att du får panikattacker flera gånger per dag måste vara jobbig för dig. Jag vet inte om du har någon du går och samtalar hos just nu men mitt råd är att söka hjälp. Du skulle ju utöver prata med någon läkare eller sjuksköterska få hjälp att gilla eller acceptera din nya kropp. Försöka styra bort fokus på din mage och samtala med någon runt den panik du känner då du tänker på ditt utseende.
Dina föräldrar är rädda att din anorexi ska bli värre igen. Ta och prata med dom om att nu handlar det inte om mat eller vikt utan att börja gilla sin nya kropp och där behöver du stöd och få hjälp att samtal om vart du kan vända dig med dessa frågor.
Tack för ditt brev!