Systers pojkvän tvingade mig till sex
Hej jag är en tjej på 12 och denna händelse var för några år sedan men har inte berättat till någon om detta. Jo det är så att min systers pojkvän tvingade mig att ta av mig trosorna fast jag inte ville och sen hade vi sex och detta hände flera gånger förut. Jag har berättat för mina 2 bästa vänner men inte mamma eller pappa och vågar inte berätta för de för att det känns som att de kommer bli arga

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver till oss frågar vad du ska göra. Det är uppenbart att du har blivit utsatt för våldtäkt upprepade ånger. Du är under 15 år, i lagens mening är du barn och sex med barn under 15 år är våldtäkt i lagens mening. Detta gäller helt oavsett om du hade varit med på saken eller inte. Du skriver dessutom att han tvingade dig till sex och detta är ett allvarligt brott.
Men det är bara juridiken som jag ville att du ska veta. Lika viktigt är den psyklogiska delen av frågan, hur du mår av dessa övergrepp och hur du kan få hjälp. För hjälp behöver du, utan tvekan.
Du har berättat om vad du har varit med om för några kompisar. Det är i sig bra att du i alla fall har pratat om det men det räcker inte. Du säger samma sak som så många andra i din situation: vågar inte berätta för föräldrarna. Faktum är att det är svårt, svårt, svårt. Men nödvändigt.
Du är rädd för att dina föräldrar kommer att bli arga. Det är möjligt. När en sådan händelse eller händelser avslöjas kan det bli kris i familjen. Känslorna, reaktionerna brukar bli olika. Vem tror du dina föräldrar blir arga på? På dig? På din syster? På hennes pojkvän? Du är antagligen rädd för alla varianter. Men tänk på att de första känslorna brukar lägga sig och du behöver dina föräldrars stöd så att dels du och din syster ska få hjälp med att bearbeta händelserna. Dels för att inte flera brott begås av denna person mot dig, mot din syster eller eventuellt även mot andra. Ni alla kan eventuellt behöva krisstöd i denna svårhanterliga situation.
Jag vet att den person som utsätts för sexuella övergrepp och våldtäkt ofta själv känner skam och skuld. Det försvårar också att våga berätta. Men det är aldrig ett barns fel att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp. Aldrig aldrig, aldrig! Så vad ska du göra nu?
De är nödvändigt att dina föräldrar får veta vad som har hänt. Men du kan välja vägen att berätta. Du kan samla mod och berätta direkt för de och ni tillsammans kan sedan gå vidare till socialtjänsten eller till BUP. Den andra vägen är att du först omedelbart går till skolkurator eller skolsköterskan och berättar där. Ni kan diskutera på vilket sätt de kan stötta dig i att berätta för dina föräldrar, om ni gör det tillsammans eller väljer någon annan väg.
Du har varit utsatt för ett allvarligt brott som kan lämna djupa spår i din utveckling om det inte tas hand om på rätt sätt. Här är det inte bara förövarens bestraffning som är viktig utan att du själv kan bearbeta och lämna detta bakom dig.
Om du behöver mer uppmuntran till att berätta kan du gå in på bris.se och chatta med en kurator där.
Men vänta inte längre, följ mina råd.