Har försökt ta självmord
Hej.
jag är en 11 åring tjej som helt enkelt mår helt skit. Jag känner att jag vill verkligen ta livet av mig, jag ligger så jäkla på botten att jag inte klarar mer. Vissa av mina vänner bryr sig verkligen men sedan är det 5 personer som hela tiden håller på att hoppa på allt jag säger. Jag har försökt ta självmord men de gick inte. Sedan jag har varit 4 år gammal har jag mått jätte dåligt. Jag har gråtit till söms varenda kväll och jag klarar inte mer me mitt liv mer...
jag har planerat att jag ska hänga mig i ett träd imorngon... köpte ett rep idag...
Vad ska jag göra? Jag klarar inte mer att må dåligt hemma och i skolan. Det finns ingen jag absolut kan prata med... ingen kan hjälpa mig... vill bara gå och spy och dö och aldrig mer komma tillbaka till denna jord. Jag Ska ta livet av mig nu
hejdå
M.m

BUP svarar:
Hej!
Så bra gjort av dig att skriva till oss när du har det så här väldigt svårt. Jag är glad att du inte kunde ta livet av dig. För du ska inte ta livet av dig - du ska leva och ta hjälp så du kan må bättre igen.
Du skriver att du har ingen att prata med. Det är fel att det är så. När man är 11 år som du är så behöver du självklart få känna att det finns någon pålitlig vuxen som finns för dig. Någon som du känner kan lyssna på dig och stötta dig.
Många barn och unga känner att det är svårt hemma på olika sätt i familjen. Ibland också i skolan och med vänner. Man kan känna sig allt för ensam. Som att man måste klara av att lösa alla problem själv, fastän man inte är vuxen. Så ska det inte behöva vara.
När det känns så här jobbigt som du har det nu, så går det att få hjälp från andra håll. Det finns bra hjälp att få. Hjälp som jag tror att du behöver få, så du kan börja må bättre igen.
Jag vet inte hur det är på din skola men på många håll så finns det både en skolkurator och en skolsyster som man kan gå till och berätta för när man mår dåligt. Jag vet inte om du redan har försökt med det?
En annan väg är att du kan ringa och prata med en kurator på BRIS (barnens rätt i samhället). Då kan du berätta allt och få råd direkt hur du kan göra. Om du vill så kan du ringa dit anonymt, så man behöver inte berätta vem man är om man inte vill det.
Det låter jätteallvarligt att du har köpt ett rep och går runt med tankarna på att ta livet av dig. När du känner så, så ska du ringa 112. Då får du hjälp direkt för självmordstankarna.
Ta hjälp redan idag!