Har ångest och ont i magen
Hej jag är en tjej på 12 år som har magkatarr ongest inte så grov ongest men lite har svårt i skolan. Och ska göra ett test om jag har magsår för har så fruktansvärt ont i magen och ska kanske göra ett adhd test hos bup och när allt det här händer råkar jag ta ut allt på mina närmaste och får ongest över de vad ska jag göra??
Hemligperson

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt du verkar ha det när du har så himla ont i magen. Det låter helt rätt att du och dina föräldrar ska utreda dina magproblem hos läkare.
Du har det också kämpigt i skolan, så pass svårt att skolan och dina föräldrar tycker att du behöver få utreda mer om dina svårigheter.
Allt det här sammantaget -att ha så ont i magen och att ha det jobbigt i skolan- kan lätt sätta sig på humöret och ge känslor av stress och ångest. Det kan lätt göra att man kan tappa humöret på olika vis.
Jag tror du kommer kunna må bättre om du pratar med dina föräldrar om hur du känner dig. Berätta att du får ångest när du upplever att ditt humör går ut över dina närmaste.
Då kan dina föräldrar förstå lite mer hur du känner och stötta dig i det. Det kan göra så  att du mår bättre.
Tror du att du kan prata med dina föräldrar om det här? Om du tycker att det skulle kännas för svårt att ta upp det här hemma med föräldrarna så kan det ibland vara lättare att börja prata med skolkuratorn.
Jag tycker inte att du ska behöva gå ensam med det här känslorna. Så försök att prata med dina föräldrar -eller ta hjälp av skolkuratorn.
Jag tror också att den utredning som du ska få göra på BUP även kommer kunna hjälpa dig så du kan må bättre.
I en utredning så får man hjälp med att förstå mer om det som kan bli svårt och vad som då kan vara till hjälp hemma och i skolan.
Ibland kommer man fram till att man har svårigheter som kan sammanfattas till en diagnos, till exempel ADHD.
Oavsett om man har en diagnos eller inte så kommer utredningen kunna vara dig till hjälp. Med bättre förståelse och med rätt typ av stöd till exempel i skolan, så kan känslor av stress och ilska minska och man kan må bättre.
Men som sagt, försök prata lite mer med dina föräldrar om hur du känner.
Eller ta hjälp från din skolkurator.
Ta hand om dig!