Har ingen att prata med
Jag är ledsen.., och känner mig deprimerad. Jag har börjat skära mig, min mamma vet om det,, men hon bryr sig inte..... jag har bätt henne om att få gå till en pskykolog men hon vägrar att låta mig. Jag orkar inte, livet.. jag har ingen jag älskar, ingen jag kan prata med, in riktiga vänner och inte heller en vuxen att prata med. Jag vill veta vad jag ska göra;(
Den tysta

BUP svarar:
Hej!
Dina rader vittnar om din stora ensamhet som självklart kan vara orsaken till att du är ledsen och deprimerad. Alla vi människor behöver känna närhet och gemenskap för att verkligen må bra. Och de är också alla barns behov att känna föräldrarnas förståelse, omtanke och kärlek. Du verkar sakna allt detta och det är en fruktansvärt svår situation att uthärda. Du måste på något sätt hitta stöd och hjälp.
Det är naturligtvis det allra svåraste att du inte får förståelse och stöd av din mamma som jag antar du bor hos. Men finns det igen pappa för dig någonstans som skulle kunna stötta dig? Det kanske inte finns. Det är kanske så att det inte heller finns någon släkting i din närhet (mormor, morfar, moster, kusin) som du skulle kunna prata med. Ja, tyvärr finns det barn och unga som är helt ensamma, som du och också saknar vänner, kompisar. Men även i så fall måste man hitta någon - och denna någon finns.
Mitt första förlag är att du går till kuratorn eller skolsköterskan. Du måste börja tala om utan att skämmas hur ensam och ledsen du känner dig och att du mår så dåligt att du har börjat skära dig. Självskadebeteende är ju oftast ett sätt för ungdomar att få en viss lättnad när de mår sämst, men självskadebeteende ger bara en kortvarig lindring och löser ingenting. Du ska berätta för kuratorn eller skolsköterskan att din mamma vet om ditt problem och även om att du skadar dig själv men hon tar det inte på allvar och är inte beredd att söka hjälp tillsammans med dig och för dig. Då kan ni under samtalet fundera på hur ni kan gå vidare att du ska må bättre. Även frågan om vilken hjälp och stöd du skulle behöva i skolan för att få mer kontakt med dina klasskompisar är ett viktigt tema ni kan diskutera.
Jag ha full förståelse för hur otroligt jobbigt det känns just nu för dig. Därför är det viktigt att du söker hjälp på den vägen jag föreslår utan att vänta och förhala. Men om du behöver mer uppmuntran och stöd föra att göra det kan gå in på bris.se.  Där kan chatta anonymt eller mejla eller ringa till på telefonnummer 116 111.
Du kan också få stöd via chatt på tjejzonen.se. Där kan man även få en så kallad "Storasyster" hålla  kontakt med.
Hoppas mina råd hjälper dig att bryta din ensamhet och därmed känna dig mindre ledsen.