Känner att jag behöver bli inlagd
Hej.
Jag har varit deprimerad i runt 7 år, och har inte fått någon hjälp från BUP. Jag har blivit våldtagen, haft anorexia, skurit mig själv osv. Jag är snart 14 år och mår bara sämre och sämre. Jag vill verkligen dö känner jag. Jag har pratat med min mamma och hon har också försökt hjälpa mig.
BUP har absolut inte hjälpt mig alls. Känner att jag verkligen måste bli inskriven på nån vård dygnet runt. Jag läste att BUP hade en heldygnsvård, men jag bor i Jämtland. Det finns ingen sådan vård här. Vad ska jag göra?
Jag har försökt tagit livet av mig flera gånger... jag skär mig djupare och djupare med rakblad. Jag börjar näsan få tillbaka min anorexia och jag blir bara djupare deprimerad.
Har hänt många saker i mitt liv men försöker göra det kortfattat. Vad ska jag göraa?
sUi$|D€

BUP svarar:
Hej!
Tufft läge för dig. Du känner att du måste få mer hjälp. Kanske på heldygnsvård eller något behandlingshem. Om det är det du behöver kan jag omöjligt veta bara utifrån att läsa ditt brev. Det som är viktigt är att någon professionell gör en aktuell bedömning hur du mår just nu och sätter in rätt insatser.
Att du varit med om händelser i ditt liv som påverkat dig i stor omfattning är för mig självklart. Du signalerar ju genom att ha gjort flera självmordsförsök ett kraftigt rop på hjälp och att du känner dig bara mer och mer deprimerad visar på symtom att något är fel. Du har blivit våldtagen. Hur har det påverkat dig och är det något som du har bearbetat eller inte orkat ta tag i.
Jag hoppas att du orkar läsa vidare fast jag inte kan avgöra om heldygnsvård är rätt för dig.
Jag har några frågor till dig. Du skrev att du inte fått någon hjälp från BUP och att din mamma har försökt att hjälpa dig. Bra att du pratat med din mamma och att hon vill hjälpa dig. Frågan är om du haft en behandlingskontakt på BUP eller inte? Ringde ni dit och hänvisades till någon annan eller vad hände?
Det är klart att det spelar roll om förtroendet för BUP finns kvar eller inte. Hur ni blev bemötta eller lyssnade på men ni måste ta ny kontakt för jag ser allvarligt på dina problem som du skriver om och det är till BUP ni ska vända er.
Om dina problem ökat och du tänker oftare på döden, gjort flera självmordsförsök, du känner dig ännu mer nedstämd och din ätstörningsproblematik är på väg tillbaka då måste du be din mamma kontakta den Barn och ungdomspsykiatriska mottagning du tillhör så de får göra en ny aktuell bedömning. Det är viktigt att ni berättar allt för den ni träffar eller får prata med i telefon. Rätt information gör att de är möjligt att göra en korrekt bedömning.
Om du nu varit deprimerad i halva ditt liv, har ett självskadebeteende och tankar på att inte vilja leva är vår erfarenhet att problem inte försvinner efter några samtal. Så du behöver utrusta dig med mycket tålamod och var så öppen med den du träffar som du bara kan. Du förstår säkert att det kommer ta tid men jag vill inte att du på nytt ska bli besviken och känna att det inte finns någon hjälp att få så därför skrev jag dessa extra rader.
Lycka till och tack för ditt brev!